Målsättningen med att öka trafiken till din hemsida så att du får in fler besökare är att den information som presenteras på sidan ska konvertera besökaren så den utför en handling (kontakta, köpa eller beställa).
Målsättningen med att öka trafiken till din hemsida så att du får in fler besökare är att den information som presenteras på sidan ska konvertera besökaren så den utför en handling. Har du många besökare men få konverteringar så behöver din sidas innehåll förbättras. Här får du fem tips från oss på Smartproduktion om hur du kan förbättra din sida snabbt så du får en högkonverterande hemsida.
Har du många besökare på din hemsida men få som blir konverterade, alltså utför en handling som exempelvis beställa information eller önskar få kontakt, behöver du granska din sida. Skälet till att dina besökare inte utför en handling beror sannolikt på din sidas innehåll och placering av din information. Genom att testa din sida med A/B metoden så kan du snabbt få en klarhet i vad som kommer att öka konverteringen. Kanske ditt formulär ligger på fel sida om texten, kanske du har en bild som inte tilltalar besökarna eller så kanske din text som ska locka besökaren att utföra en handling inte är tillräckligt övertygande. Här kan du finna olika verktyg för att utföra A/B tester för din hemsida.
När en besökare kommer in på en sida och börjar läsa informationen kan de få en popup som erbjuder besökaren att ta kontakt eller beställa information. Denna popup ska vara utformad på ett sådant sätt att den inte dyker upp förrän besökaren har visat intresse för din sida genom att läsa informationen i annat fall kan de istället få motsatt effekt.
När dina besökare kommer in på din landningssida är det för att de vill veta mer om ditt företag och om dina tjänster eller produkter. De är dels intresserade av om du har en lösning på deras behov och dels om ditt företag är kapabel att genomföra en lösning. Med hjälp av recensioner på din landningssida där tidigare kunder har lämnat sina omdömen om dina tjänster och produkter kommer du att öka konverteringen hos dina besökare. Hela 88 % anser att en recension på nätet är lika mycket värt som en personlig rekommendation från en vän. Med hjälp av recensioner kan du övertyga dina besökare om att även de kan bli en av dina nöjda kunder.
Att sitta och vänta på att en sida ska laddas innan man kan börja ta del av innehållet är döden för de flesta. De flesta besökaren vill få tillgång till informationen på sidan inom 2-3 sekunder, annars går de vidare. Att minska en sidas laddningstid med 1-2 sekunder kan innebära att du kan fördubbla konverteringen bland dina besökare. Hos Web.dev hittar du ett analysverktyg som mäter dina sidors laddningstider.
Genom en livechat kan du erbjuda dina besökare snabba svar om de fortfarande inte är övertygade eller om de inte finner den information som de söker. Om du ska använda en livechat är det viktigt att du snabbt kan svara besökaren. En besökare väntar normalt upp till 3 minuter på att få svar innan de går vidare till en annan sida.
Vi använder Tidio men de finns andra bra alternativ:
Om du vill få hjälp med att öka konverteringen på din landningssida kan du kontakta oss på Smartproduktion. Vi kan erbjuda dig hjälp med SEO och leadsgenerering. Vi har hjälpt 100-tals kunder att få en högkonverterande landningssida som ökar våra kunders försäljning.
Joel jobbar som projektledare på Smartproduktion. Här kommer fyra snabba med honom!
Att ha en välstrukturerad webbplats fyller två viktiga funktioner, dels att du får bättre effekt av din SEO då Google indexerar och dels att besökarna enkelt kan hitta den information de söker.
När du behöver marknadsföra en tjänst mot en lokal marknad i syfte att driva trafik och öka konverteringen för att få en bättre leadsgenerering kan du sätta upp en lokal landningssida.
När någon söker efter information, en produkt eller en tjänst så använder de allra flesta Google för att hitta fram till en sida som kan erbjuda detta. För att kunna hitta fram till rätt sida behöver den som söker skriva in ett sökord hos Google. Idag använder man vanligtvis fraser vid sökningar på Google och därmed har Long Tail Keywords fått en större betydelse.
Att använda sig av ett CMS-system, Content Management System för att administrera sin hemsida är både enkelt och smidigt!
Många frågar sig säkert varför de ska ha en landningssida när de redan har en hemsida, men faktum är att skillnaderna mellan en landningssida och en hemsida är väldigt stora. En landningssida och en hemsida har olika uppgifter: En hemsida är mer omfattande och innehåller massor av information om företagets alla produkter eller tjänster men också mycket företagsspecifik information. En landningssida däremot innehåller information om exakt det som besökaren sökte efter, vanligtvis en tjänst eller en specifik produkt.
När man vill sätta upp en högkonverterande landningssida där besökarna kan få relevant information om den produkt eller tjänst som de söker behöver man driva trafik till sidan. Detta kan ske genom SEO, sökmotoroptimering, eller SEM, Sökmotormarknadsföring. På den här sidan förklarar vi på Smartproduktion skillnaden mellan SEO och SEM.
Victor är grundare av Smartproduktion och jobbar som programmerare & VD. Här kommer fyra snabba med Victor!
Niclas är delägare i företaget och jobbar som försäljare. Här kommer fyra snabba med honom!
Målsättningen med att öka trafiken till din hemsida så att du får in fler besökare är att den information som presenteras på sidan ska konvertera besökaren så den utför en handling (kontakta, köpa eller beställa).
När man har en hemsida är det viktigt att man finns med i Googles sökresultat på de nyckelord som man har valt för sin sida. Eftersom sökarna sällan läser mer än de två första sidorna i Googles sökresultat är det viktigt att hamna i toppen på Google då potentiella kunder söker efter dina tjänster och produkter.
Genom att erhålla en hög konverterande landningssida kan fysiska butiker och tjänsteföretag få in besökare. Därefter med några smarta knep och strategier konvertera besökare till potentiella kunder. Desto fler besökare till landningssidan desto fler kan konverteras vilket leder till nya kunder och fler affärer.
Har du frågor eller funderingar gällande våra tjänster? Slå oss en signal, mejla eller fyll i formuläret så återkopplar vi inom kort.
Telefon: 070 - 681 52 22
E-post: info@smartproduktion.se