Fem snabba tips som förbättrar konverteringen på din hemsida (på bara någon timme)

Målsättningen med att öka trafiken till din hemsida så att du får in fler besökare är att den information som presenteras på sidan ska konvertera besökaren så den utför en handling (kontakta, köpa eller beställa).

Fem snabba tips som förbättrar konverteringen på din hemsida (på bara någon timme)

Målsättningen med att öka trafiken till din hemsida så att du får in fler besökare är att den information som presenteras på sidan ska konvertera besökaren så den utför en handling. Har du många besökare men få konverteringar så behöver din sidas innehåll förbättras. Här får du fem tips från oss på Smartproduktion om hur du kan förbättra din sida snabbt så du får en högkonverterande hemsida.

A/B testa och optimera CTA

Har du många besökare på din hemsida men få som blir konverterade, alltså utför en handling som exempelvis beställa information eller önskar få kontakt, behöver du granska din sida. Skälet till att dina besökare inte utför en handling beror sannolikt på din sidas innehåll och placering av din information. Genom att testa din sida med A/B metoden så kan du snabbt få en klarhet i vad som kommer att öka konverteringen. Kanske ditt formulär ligger på fel sida om texten, kanske du har en bild som inte tilltalar besökarna eller så kanske din text som ska locka besökaren att utföra en handling inte är tillräckligt övertygande. Här kan du finna olika verktyg för att utföra A/B tester för din hemsida.

Använd smarta popups på sidan

När en besökare kommer in på en sida och börjar läsa informationen kan de få en popup som erbjuder besökaren att ta kontakt eller beställa information. Denna popup ska vara utformad på ett sådant sätt att den inte dyker upp förrän besökaren har visat intresse för din sida genom att läsa informationen i annat fall kan de istället få motsatt effekt.

Recensioner på hemsidan är vitalt

När dina besökare kommer in på din landningssida är det för att de vill veta mer om ditt företag och om dina tjänster eller produkter. De är dels intresserade av om du har en lösning på deras behov och dels om ditt företag är kapabel att genomföra en lösning. Med hjälp av recensioner på din landningssida där tidigare kunder har lämnat sina omdömen om dina tjänster och produkter kommer du att öka konverteringen hos dina besökare. Hela 88 % anser att en recension på nätet är lika mycket värt som en personlig rekommendation från en vän. Med hjälp av recensioner kan du övertyga dina besökare om att även de kan bli en av dina nöjda kunder.

Snabbare laddtid ger högre konvertering

Att sitta och vänta på att en sida ska laddas innan man kan börja ta del av innehållet är döden för de flesta. De flesta besökaren vill få tillgång till informationen på sidan inom 2-3 sekunder, annars går de vidare. Att minska en sidas laddningstid med 1-2 sekunder kan innebära att du kan fördubbla konverteringen bland dina besökare. Hos Web.dev hittar du ett analysverktyg som mäter dina sidors laddningstider.

Lägg till en livechat på sidan och svara inom max 3 minuter

Genom en livechat kan du erbjuda dina besökare snabba svar om de fortfarande inte är övertygade eller om de inte finner den information som de söker. Om du ska använda en livechat är det viktigt att du snabbt kan svara besökaren. En besökare väntar normalt upp till 3 minuter på att få svar innan de går vidare till en annan sida.

Vi använder Tidio men de finns andra bra alternativ:

Vi på Smartproduktion kan hjälpa till med att öka din konvertering

Om du vill få hjälp med att öka konverteringen på din landningssida kan du kontakta oss på Smartproduktion. Vi kan erbjuda dig hjälp med SEO och leadsgenerering. Vi har hjälpt 100-tals kunder att få en högkonverterande landningssida som ökar våra kunders försäljning.

Våra senaste artiklar

Fyra snabba med Victor Blomberg

Fyra snabba med Victor Blomberg

Victor är grundare av Smartproduktion och jobbar som programmerare & VD. Här kommer fyra snabba med Victor!

Läs mer
Fyra snabba med Niclas Henriksson

Fyra snabba med Niclas Henriksson

Niclas är delägare i företaget och jobbar som försäljare. Här kommer fyra snabba med honom!

Läs mer
Fem snabba tips som förbättrar konverteringen på din hemsida (på bara någon timme)

Fem snabba tips som förbättrar konverteringen på din hemsida (på bara någon timme)

Målsättningen med att öka trafiken till din hemsida så att du får in fler besökare är att den information som presenteras på sidan ska konvertera besökaren så den utför en handling (kontakta, köpa eller beställa).

Läs mer
Guide: Så här syns du i toppen på Google

Guide: Så här syns du i toppen på Google

När man har en hemsida är det viktigt att man finns med i Googles sökresultat på de nyckelord som man har valt för sin sida. Eftersom sökarna sällan läser mer än de två första sidorna i Googles sökresultat är det viktigt att hamna i toppen på Google då potentiella kunder söker efter dina tjänster och produkter.

Läs mer
GUIDE: Tips för en högkonverterande landningssida

GUIDE: Tips för en högkonverterande landningssida

Genom att erhålla en hög konverterande landningssida kan fysiska butiker och tjänsteföretag få in besökare. Därefter med några smarta knep och strategier konvertera besökare till potentiella kunder. Desto fler besökare till landningssidan desto fler kan konverteras vilket leder till nya kunder och fler affärer.

Läs mer
Lokal sökmotoroptimering - tips inom SEO till lokala företag

Lokal sökmotoroptimering - tips inom SEO till lokala företag

Idag är Google det mest använda verktyget på nätet för att söka efter tjänster och produkter som säljs av ett lokalt företag. För de företag som vill nå ut till lokala kunder är det därför viktigt att finnas på Google och använda sig av lokal SEO för att komma med i Googles sökresultat då någon söker på företagens produkter.

Läs mer
Fyra snabba med Rasmus Östman

Fyra snabba med Rasmus Östman

Rasmus jobbar som projektledare på Smartproduktion. Här kommer fyra snabba med honom!

Läs mer
Fyra snabba med Micaela Blomberg

Fyra snabba med Micaela Blomberg

Vi fortsätter med presentationer av SP-teamet! Läs nedan om våran sociala medier-ansvarig Micaela

Läs mer
Smartproduktion lanserar offertsajter!

Smartproduktion lanserar offertsajter!

Vi har under det senaste året inlett över 100 samarbeten med företag inom bygg- och städbranschen. Nu lanserar vi offertsajter inom fönster, badrum och städ för att hjälpa dessa företag ytterligare.

Läs mer
Fyra snabba med Jenny Frejvall

Fyra snabba med Jenny Frejvall

Vi välkomnar vår senaste stjärna Jenny med fyra snabba frågor!

Läs mer

Vi är en resultatorienterad webbyrå som designar, kodar & sökoptimerar hemsidor till företag över hela Sverige

Har du frågor eller funderingar gällande våra tjänster? Slå oss en signal, mejla eller fyll i formuläret så återkopplar vi inom kort.

Telefon: 070 - 681 52 22

E-post: info@smartproduktion.se

Tack, vi återkopplar inom kort!
Ojdå, något gick fel!
Jag godkänner att Smartproduktion hanterar mina uppgifter
Landningssidor Smartproduktion

Landningssidor

Våra landningssidor är utformade efter användarvänlighet med ett underliggande systematiskt tänk för att hjälpa serviceföretag attrahera fler potentiella kunder och bygga ett starkare varumärke.
Landningssidorna syns högt upp i sökmotorerna på utvalda nyckelord
Utformad för konvertering (besökare till köpare)
Varumärkesbyggande
Läs mer om landningssidor

Offertsajter

Våra offertsajter hjälper tjänsteföretag få en enklare vardag genom ett kontinuerligt flöde av förfrågningar inom kategorierna badrum, fönster och städ. Vi hjälper även konsumenten att komma i kontakt med duktiga och seriösa företag.
Sökordsanalys
Få fler kunder till ditt företag
On page SEO
Alla förfrågningar granskas
Endast seriösa förfrågningar
Sökoptimering Smartproduktion