Fem snabba tips som förbättrar konverteringen på din hemsida (på bara någon timme)

Målsättningen med att öka trafiken till din hemsida så att du får in fler besökare är att den information som presenteras på sidan ska konvertera besökaren så den utför en handling (kontakta, köpa eller beställa).

Fem snabba tips som förbättrar konverteringen på din hemsida (på bara någon timme)

Målsättningen med att öka trafiken till din hemsida så att du får in fler besökare är att den information som presenteras på sidan ska konvertera besökaren så den utför en handling. Har du många besökare men få konverteringar så behöver din sidas innehåll förbättras. Här får du fem tips från oss på Smartproduktion om hur du kan förbättra din sida snabbt så du får en högkonverterande hemsida.

A/B testa och optimera CTA

Har du många besökare på din hemsida men få som blir konverterade, alltså utför en handling som exempelvis beställa information eller önskar få kontakt, behöver du granska din sida. Skälet till att dina besökare inte utför en handling beror sannolikt på din sidas innehåll och placering av din information. Genom att testa din sida med A/B metoden så kan du snabbt få en klarhet i vad som kommer att öka konverteringen. Kanske ditt formulär ligger på fel sida om texten, kanske du har en bild som inte tilltalar besökarna eller så kanske din text som ska locka besökaren att utföra en handling inte är tillräckligt övertygande. Här kan du finna olika verktyg för att utföra A/B tester för din hemsida.

Använd smarta popups på sidan

När en besökare kommer in på en sida och börjar läsa informationen kan de få en popup som erbjuder besökaren att ta kontakt eller beställa information. Denna popup ska vara utformad på ett sådant sätt att den inte dyker upp förrän besökaren har visat intresse för din sida genom att läsa informationen i annat fall kan de istället få motsatt effekt.

Recensioner på hemsidan är vitalt

När dina besökare kommer in på din landningssida är det för att de vill veta mer om ditt företag och om dina tjänster eller produkter. De är dels intresserade av om du har en lösning på deras behov och dels om ditt företag är kapabel att genomföra en lösning. Med hjälp av recensioner på din landningssida där tidigare kunder har lämnat sina omdömen om dina tjänster och produkter kommer du att öka konverteringen hos dina besökare. Hela 88 % anser att en recension på nätet är lika mycket värt som en personlig rekommendation från en vän. Med hjälp av recensioner kan du övertyga dina besökare om att även de kan bli en av dina nöjda kunder.

Snabbare laddtid ger högre konvertering

Att sitta och vänta på att en sida ska laddas innan man kan börja ta del av innehållet är döden för de flesta. De flesta besökaren vill få tillgång till informationen på sidan inom 2-3 sekunder, annars går de vidare. Att minska en sidas laddningstid med 1-2 sekunder kan innebära att du kan fördubbla konverteringen bland dina besökare. Hos Web.dev hittar du ett analysverktyg som mäter dina sidors laddningstider.

Lägg till en livechat på sidan och svara inom max 3 minuter

Genom en livechat kan du erbjuda dina besökare snabba svar om de fortfarande inte är övertygade eller om de inte finner den information som de söker. Om du ska använda en livechat är det viktigt att du snabbt kan svara besökaren. En besökare väntar normalt upp till 3 minuter på att få svar innan de går vidare till en annan sida.

Vi använder Tidio men de finns andra bra alternativ:

Vi på Smartproduktion kan hjälpa till med att öka din konvertering

Om du vill få hjälp med att öka konverteringen på din landningssida kan du kontakta oss på Smartproduktion. Vi kan erbjuda dig hjälp med SEO och leadsgenerering. Vi har hjälpt 100-tals kunder att få en högkonverterande landningssida som ökar våra kunders försäljning.

Våra senaste artiklar

Fyra snabba med Joel Lager

Fyra snabba med Joel Lager

Joel jobbar som projektledare på Smartproduktion. Här kommer fyra snabba med honom!

Läs mer
Pil
Strukturera upp din webbplats för SEO

Strukturera upp din webbplats för SEO

Att ha en välstrukturerad webbplats fyller två viktiga funktioner, dels att du får bättre effekt av din SEO då Google indexerar men även att besökarna enkelt kan hitta den information de söker.

Läs mer
Pil
Vad kostar en landningssida?

Vad kostar en landningssida?

När du behöver marknadsföra en tjänst mot en lokal marknad i syfte att driva trafik och öka konverteringen för att få en bättre leadsgenerering kan du sätta upp en lokal landningssida.

Läs mer
Pil
Vad är Long Tail Keywords? (Nybörjarguide)

Vad är Long Tail Keywords? (Nybörjarguide)

När någon söker efter information, en produkt eller en tjänst så använder de allra flesta Google för att hitta fram till en sida som kan erbjuda detta. För att kunna hitta fram till rätt sida behöver den som söker skriva in ett sökord hos Google. Idag använder man vanligtvis fraser vid sökningar på Google och därmed har Long Tail Keywords fått en större betydelse.

Läs mer
Pil
Bygg din nästa hemsida i Webflow (Wordpress dödaren?)

Bygg din nästa hemsida i Webflow (Wordpress dödaren?)

Att använda sig av ett CMS-system, Content Management System, även kallat innehållssystem eller webbpubliceringssystem, för att administrera sin hemsida är enkelt och smidigt.

Läs mer
Pil
Vad är skillnaden mellan en landningssida och en hemsida?

Vad är skillnaden mellan en landningssida och en hemsida?

Många frågar sig säkert varför de ska ha en landningssida när de redan har en hemsida men skillnaden mellan en landningssida och en hemsida är mycket stor. En landningssida och en hemsida har olika uppgifter. En hemsida är mer omfattande och innehåller massor av information om företagets alla produkter eller tjänster men också mycket företagsspecifik information. En landningssida däremot innehåller information om exakt det som besökaren sökte efter, vanligtvis en tjänst eller en specifik produkt.

Läs mer
Pil
Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

När man vill sätta upp en högkonverterande landningssida där besökarna kan få relevant information om den produkt eller tjänst som de söker behöver man driva trafik till sidan. Detta kan ske genom SEO, sökmotoroptimering, eller SEM, Sökmotormarknadsföring. Här på denna sida förklarar vi på Smartproduktion skillnaden mellan SEO och SEM.

Läs mer
Pil
Fyra snabba med Victor Blomberg

Fyra snabba med Victor Blomberg

Victor är grundare av Smartproduktion och jobbar som programmerare & VD. Här kommer fyra snabba med Victor!

Läs mer
Pil
Fyra snabba med Niclas Henriksson

Fyra snabba med Niclas Henriksson

Niclas är delägare i företaget och jobbar som försäljare. Här kommer fyra snabba med honom!

Läs mer
Pil
Fem snabba tips som förbättrar konverteringen på din hemsida (på bara någon timme)

Fem snabba tips som förbättrar konverteringen på din hemsida (på bara någon timme)

Målsättningen med att öka trafiken till din hemsida så att du får in fler besökare är att den information som presenteras på sidan ska konvertera besökaren så den utför en handling (kontakta, köpa eller beställa).

Läs mer
Pil
Guide: Så här syns du i toppen på Google

Guide: Så här syns du i toppen på Google

När man har en hemsida är det viktigt att man finns med i Googles sökresultat på de nyckelord som man har valt för sin sida. Eftersom sökarna sällan läser mer än de två första sidorna i Googles sökresultat är det viktigt att hamna i toppen på Google då potentiella kunder söker efter dina tjänster och produkter.

Läs mer
Pil
GUIDE: Tips för en högkonverterande landningssida

GUIDE: Tips för en högkonverterande landningssida

Genom att erhålla en hög konverterande landningssida kan fysiska butiker och tjänsteföretag få in besökare. Därefter med några smarta knep och strategier konvertera besökare till potentiella kunder. Desto fler besökare till landningssidan desto fler kan konverteras vilket leder till nya kunder och fler affärer.

Läs mer
Pil

Vi är en resultatorienterad webbyrå som designar, kodar & sökoptimerar hemsidor till företag över hela Sverige

Har du frågor eller funderingar gällande våra tjänster? Slå oss en signal, mejla eller fyll i formuläret så återkopplar vi inom kort.

Telefon: 070 - 681 52 22

E-post: info@smartproduktion.se

Tack, vi återkopplar inom kort!
Ojdå, något gick fel!
Jag godkänner att Smartproduktion hanterar mina uppgifter
Landningssidor Smartproduktion

Landningssidor

Våra landningssidor är utformade efter användarvänlighet med ett underliggande systematiskt tänk för att hjälpa serviceföretag attrahera fler potentiella kunder och bygga ett starkare varumärke.
Landningssidorna syns högt upp i sökmotorerna på utvalda nyckelord
Utformad för konvertering (besökare till köpare)
Varumärkesbyggande
Läs mer om landningssidor

Offertsajter

Våra offertsajter hjälper tjänsteföretag få en enklare vardag genom ett kontinuerligt flöde av förfrågningar inom kategorierna badrum, fönster och städ. Vi hjälper även konsumenten att komma i kontakt med duktiga och seriösa företag.
Sökordsanalys
Få fler kunder till ditt företag
On page SEO
Alla förfrågningar granskas
Stjärna ikon
Endast seriösa förfrågningar
Sökoptimering Smartproduktion