Guide: Så här syns du i toppen på Google

När man har en hemsida är det viktigt att man finns med i Googles sökresultat på de nyckelord som man har valt för sin sida. Eftersom sökarna sällan läser mer än de två första sidorna i Googles sökresultat är det viktigt att hamna i toppen på Google då potentiella kunder söker efter dina tjänster och produkter.

Guide: Så här syns du i toppen på Google

Vi på Smartproduktion har sammanställt en guide som hjälper dig att hamna högt upp i sökresultatet hos Google. Målsättningen är att hamna på första sidan i sökresultatet vilket kommer öka antalet besökare på din hemsida. Det optimala resultatet är att hamna bland de tre första i listan, vilket bidrar till att mångdubbla dina besökare.

Grundläggande förståelse för hur du syns i toppen av Google

Alla kan få sin hemsida att finnas på Google men det är inte detsamma som att hemsidan syns på Google. För att synas på Google behöver man ligga i topp vilket innebär att man behöver finnas på första sidan i Googles sökresultat då någon söker efter företagets produkter eller tjänster. För att hamna i toppen krävs det sökmotoroptimering som får Google att se relevansen i din sida då någon söker på dina tjänster eller produkter och visa den i sökresultatet. Du kan kontakta oss på Smartproduktion om du vill få mer information om hur du bäst kan få din hemsida att synas i toppen på Google.

Hitta rätt nyckelorden att synas på

Nyckelord är A och O då man arbetar med sökmotoroptimering. Nyckelord är detsamma som de ord som sökarna söker på då de ska hitta ett företag som kan erbjuda en tjänst eller en produkt. Om en sökare som är bosatt i Stockholm ska måla sitt hus så kommer denne sannolikt att söka på ”Målare Stockholm” i Google. Om man då är en målare i Stockholm så vill man att ens sida ska komma upp i sökresultatet då någon söker på ens nyckelord.

Konkurrensen kring nyckelord kan vara mycket hård vilket innebär att man kan behöva variera nyckelorden något och kanske även vara mer specifik. Just exemplet ovan kommer sannolikt att ge många sidor i listan då det finns många målare i Stockholm. Då kan man istället använda nyckelord som ”Målare Södermalm” för att enklare kunna nå ut till sina lokala kunder.

Välja sökord vid sökmotoroptimering

Att välja sökord kräver att man vet vad ens potentiella kunder söker på för ord då de vill erhålla en tjänst eller en produkt. Det finns ett flertal verktyg på nätet som man kan använda sig av då man vill få fram information om vilka sökord som är vanligast förekommande för de som söker efter företagets produkter eller tjänster. Bland annat kan man använda Googles sökordsplanerare men även Ahrefs som är ett analysverktyg där man kan få information om hur populära vissa sökord är (vi på Smartproduktion använder Ahrefs). En annan tjänst på nätet är SEMrush som också är ett analysverktyg för nyckelord som vi rekommenderar.

Fokusera på riktigt bra innehåll

Det är inte bara nyckelord som är viktigt för att få in fler besökare till sin hemsida utan även innehållet på sidan som kommer upp i sökresultatet. Det är nämligen meningslöst att hamna i topp på Google om besökaren sedan klickar på länken och kommer till en sida som besökaren redan inom några sekunder lämnar. När en sökare söker på en produkt eller en tjänst så förväntar sig besökaren att han ska få information om denna tjänst eller produkt då denne kommer till din sida. Därför är innehållet på din sida mycket viktigt då du endast har några sekunder på dig att fånga besökarens intresse. Sedan ska innehållet även konvertera besökaren så att denne utför en handling som innebär att det tas en kontakt.

En hemsida ska inte enbart vara väl sökmotoroptimerad utan även vara läsbar för den som besöker sidan så att denne får svar på sin fråga. En välskriven text som är uppdelad i stycken och självklart utan stavfel och meningsuppbyggnadsfel är A och O för att läsaren ska orka läsa informationen. Det ska också vara enkelt för besökaren att utföra en handling som exempelvis boka ett möte, begära information eller be om att bli kontaktad.

Så här kan du synas i sökresultaten på Google

När du vill synas i Googles sökresultat finns det flera olika sätt att gå tillväga för att få din sida att hamna högt upp i listan. Några metoder är gratis medan andra kostar pengar. Det innebär att man med hjälp av sökmotoroptimering och en del tålamod kan få bra resultat hos Google utan att betala för det. Om du istället väljer att betala så kan du köpa dig en bra placering i Googles sökresultat.

Vi på Smartproduktion har hjälp många kunder att skapa effektiva landningssidor som får toppresultat på Google. Ta kontakt med en av våra SEO-experter för mer information om hur vi kan hjälpa dig med en egen landningssida, leadsgenerering och sökmotoroptimering.

Organisk trafik (Gratis)

När man arbetar med sökmotoroptimering så är det främst organisk trafik som man vill komma åt. Det innebär att man med hjälp av SEO får en sida att hamna högt upp i sökresultatet hos Google så att de som är intresserade av din tjänst ser din sida och klickar på den.

Google My Business (Gratis)

Genom att använda Google My Business har du möjlighet att registrera information om ditt företag som exempelvis adress, telefonnummer, karta, öppettider, bilder men också låta personer lämna kommentarer och recensioner. Genom att använda denna tjänst presenteras ditt företag på ett snyggt och seriöst sätt i Googles sökresultat vilket kommer öka trafiken till din hemsida. Det är viktigt att den information du lägger in här överensstämmer med den information du har på andra sidor på nätet. Telefonnummer och adress ska alltid anges på exakt samma sätt på alla sidor så att Google kan se kopplingen mellan dina sidor.

Kolla in Google My Business här!

Google Maps / lokala företagsresultat (Gratis)

Att registrera ditt företag på Google Maps (sammankopplat med Google My Business) gör att ditt företag kan komma upp i listan då någon söker på dina produkter eller tjänster i samma område som ditt företag ligger. Genom att ditt företag också märks ut på kartan kan besökare enkelt hitta fram till ditt företag.

Google Shopping

Google Shopping är en betaltjänst som ger dig möjlighet att marknadsföra dina produkter direkt i sökresultatet hos Google. Det innebär att när någon söker på dina produkter kan din produkt komma upp i listan med bland annat prisinformation, lagerstatus med mera.

Kolla in Google Shopping här!

Google Ads

Google Ads är ett annonsverktyg hos Google som gör det möjligt för dig att köpa annonsplats i sökresultatet. Då någon söker på dina produkter så ökar du möjligheten att du ska komma högt upp i sökresultatet så att potentiella kunder hittar fram till din hemsida.

Kolla in Google Ads här!

Våra senaste artiklar

Fyra snabba med Joel Lager

Fyra snabba med Joel Lager

Joel jobbar som projektledare på Smartproduktion. Här kommer fyra snabba med honom!

Läs mer
Pil
Strukturera upp din webbplats för SEO

Strukturera upp din webbplats för SEO

Att ha en välstrukturerad webbplats fyller två viktiga funktioner, dels att du får bättre effekt av din SEO då Google indexerar men även att besökarna enkelt kan hitta den information de söker.

Läs mer
Pil
Vad kostar en landningssida?

Vad kostar en landningssida?

När du behöver marknadsföra en tjänst mot en lokal marknad i syfte att driva trafik och öka konverteringen för att få en bättre leadsgenerering kan du sätta upp en lokal landningssida.

Läs mer
Pil
Vad är Long Tail Keywords? (Nybörjarguide)

Vad är Long Tail Keywords? (Nybörjarguide)

När någon söker efter information, en produkt eller en tjänst så använder de allra flesta Google för att hitta fram till en sida som kan erbjuda detta. För att kunna hitta fram till rätt sida behöver den som söker skriva in ett sökord hos Google. Idag använder man vanligtvis fraser vid sökningar på Google och därmed har Long Tail Keywords fått en större betydelse.

Läs mer
Pil
Bygg din nästa hemsida i Webflow (Wordpress dödaren?)

Bygg din nästa hemsida i Webflow (Wordpress dödaren?)

Att använda sig av ett CMS-system, Content Management System, även kallat innehållssystem eller webbpubliceringssystem, för att administrera sin hemsida är enkelt och smidigt.

Läs mer
Pil
Vad är skillnaden mellan en landningssida och en hemsida?

Vad är skillnaden mellan en landningssida och en hemsida?

Många frågar sig säkert varför de ska ha en landningssida när de redan har en hemsida men skillnaden mellan en landningssida och en hemsida är mycket stor. En landningssida och en hemsida har olika uppgifter. En hemsida är mer omfattande och innehåller massor av information om företagets alla produkter eller tjänster men också mycket företagsspecifik information. En landningssida däremot innehåller information om exakt det som besökaren sökte efter, vanligtvis en tjänst eller en specifik produkt.

Läs mer
Pil
Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

När man vill sätta upp en högkonverterande landningssida där besökarna kan få relevant information om den produkt eller tjänst som de söker behöver man driva trafik till sidan. Detta kan ske genom SEO, sökmotoroptimering, eller SEM, Sökmotormarknadsföring. Här på denna sida förklarar vi på Smartproduktion skillnaden mellan SEO och SEM.

Läs mer
Pil
Fyra snabba med Victor Blomberg

Fyra snabba med Victor Blomberg

Victor är grundare av Smartproduktion och jobbar som programmerare & VD. Här kommer fyra snabba med Victor!

Läs mer
Pil
Fyra snabba med Niclas Henriksson

Fyra snabba med Niclas Henriksson

Niclas är delägare i företaget och jobbar som försäljare. Här kommer fyra snabba med honom!

Läs mer
Pil
Fem snabba tips som förbättrar konverteringen på din hemsida (på bara någon timme)

Fem snabba tips som förbättrar konverteringen på din hemsida (på bara någon timme)

Målsättningen med att öka trafiken till din hemsida så att du får in fler besökare är att den information som presenteras på sidan ska konvertera besökaren så den utför en handling (kontakta, köpa eller beställa).

Läs mer
Pil
Guide: Så här syns du i toppen på Google

Guide: Så här syns du i toppen på Google

När man har en hemsida är det viktigt att man finns med i Googles sökresultat på de nyckelord som man har valt för sin sida. Eftersom sökarna sällan läser mer än de två första sidorna i Googles sökresultat är det viktigt att hamna i toppen på Google då potentiella kunder söker efter dina tjänster och produkter.

Läs mer
Pil
GUIDE: Tips för en högkonverterande landningssida

GUIDE: Tips för en högkonverterande landningssida

Genom att erhålla en hög konverterande landningssida kan fysiska butiker och tjänsteföretag få in besökare. Därefter med några smarta knep och strategier konvertera besökare till potentiella kunder. Desto fler besökare till landningssidan desto fler kan konverteras vilket leder till nya kunder och fler affärer.

Läs mer
Pil

Vi är en resultatorienterad webbyrå som designar, kodar & sökoptimerar hemsidor till företag över hela Sverige

Har du frågor eller funderingar gällande våra tjänster? Slå oss en signal, mejla eller fyll i formuläret så återkopplar vi inom kort.

Telefon: 070 - 681 52 22

E-post: info@smartproduktion.se

Tack, vi återkopplar inom kort!
Ojdå, något gick fel!
Jag godkänner att Smartproduktion hanterar mina uppgifter
Landningssidor Smartproduktion

Landningssidor

Våra landningssidor är utformade efter användarvänlighet med ett underliggande systematiskt tänk för att hjälpa serviceföretag attrahera fler potentiella kunder och bygga ett starkare varumärke.
Landningssidorna syns högt upp i sökmotorerna på utvalda nyckelord
Utformad för konvertering (besökare till köpare)
Varumärkesbyggande
Läs mer om landningssidor

Offertsajter

Våra offertsajter hjälper tjänsteföretag få en enklare vardag genom ett kontinuerligt flöde av förfrågningar inom kategorierna badrum, fönster och städ. Vi hjälper även konsumenten att komma i kontakt med duktiga och seriösa företag.
Sökordsanalys
Få fler kunder till ditt företag
On page SEO
Alla förfrågningar granskas
Stjärna ikon
Endast seriösa förfrågningar
Sökoptimering Smartproduktion