GUIDE: Tips för en högkonverterande landningssida

Genom att erhålla en hög konverterande landningssida kan fysiska butiker och tjänsteföretag få in besökare. Därefter med några smarta knep och strategier konvertera besökare till potentiella kunder. Desto fler besökare till landningssidan desto fler kan konverteras vilket leder till nya kunder och fler affärer.

GUIDE: Tips för en högkonverterande landningssida

Google har förmågan att kunna ge ditt företag kunder som du aldrig skulle nå ut till annars. Det är nämligen så att 60 procent av sökarna som använder Google använder de just för att hitta produkter och tjänster som de vill köpa i sitt närområde. Med en hög konverterande landningssida kan du öka försäljningen på den lokala marknaden.

Hur ska en landningssida vara uppbyggd?

Du kan se på en högkonverterande landningssida på samma sätt som du ser ingången till en butik. Det är skyltfönstret och butikens lockande erbjudanden som kommer att få personer att gå in i butiken. Detsamma gäller för en landningssida som är som ett virtuellt skyltfönster som ska locka besökarna att gå in och handla företagets produkter eller tjänster.

En hög konverterande landningssida ska vara informativ, lockande och erbjuda besökaren exakt det som besökaren söker efter. Designen ska vara tilltalande men inte störande medan texten ska övertyga besökaren att detta är exakt det som besökaren vill ha. Den ska även få besökaren att utföra en handling som exempelvis ta kontakt, begära information eller att boka ett möte.

Recensioner från nöjda kunder

Enligt en undersökning så visar den att hela 88 % värdesätter en recension på nätet på samma sätt som då de får en personlig rekommendation av en vän. Det visar att recensioner från tidigare kunders upplevelser bidrar till att konvertera dina besökare. Därför bör du alltid ha med recensioner från kunder på en landningssida.

Popups och formulär

På landningssidan bör det finnas möjligheter för besökarna att kunna ta kontakt. Det kan vara genom ett formulär på sidan eller genom en popups med ett formulär där besökaren kan boka ett möte eller beställa information.

Uppmana besökaren att ta handling

Efter att du har presenterat intressant och informativ information om den produkt eller tjänst som besökaren sökte efter så behöver du uppmana besökaren att utföra en handling (konvertera besökaren). Det kan vara att erbjuda möjligheten att beställa mer information, boka ett möte eller att besökaren lämnar en förfrågan om att bli kontaktad.

Enkelheten är enormt viktig

När en sökare söker efter information om en produkt eller en tjänst på Google är det för att sökaren är i behov av produkten eller tjänsten. Då är det mycket viktigt att när sökaren får upp sökresultatet i Google och klickar sig in på landningssidan att denne får den information som den sökt om. Därför ska en landningssida inte innehålla massa onödiga bilder och information om andra produkter eller tjänster.

Livechat

Vi har sett ökad konvertering genom att erbjuda besökaren att chatta direkt på landningssidan. Det är dock viktigt att det finns personal på plats som svarar på frågor inom rimlig tidsram (inom 3 minuter). Får besökaren inget svar så ger det besökaren en dålig upplevelse vilket minskar konverteringen drastiskt. Vi använder oss av verktyget Tidio som vi verkligen kan rekommendera. De har en gratis version som vi använder på mindre sajter men vi rekommenderar att uppdatera till premium.

Så här ökar du antalet förfrågningar på din landningssida

Om besökaren söker på ordet ”Städhjälp i Bromma” så är det viktigt att din landningssida har detta som sökord, Google kommer då identifiera sökordet och visa upp sidan i Googles sökresultat. Detta är grundförutsättningen för att besökare ska hitta din sida. När besökaren klickar sig in på din sida vill denne ha svar, ”kan ditt företag erbjuda städhjälp i Bromma?”. När besökaren har läst på sidan och kommit fram till att ni kan erbjuda exakt det som besökaren vill ha så ska besökaren enkelt kunna göra en förfrågan till företaget. Tänk på att du bara har några sekunder på dig att fånga besökarens intresse så se till att sidan är tydlig, ren och översiktlig så besökaren enkelt kan ta del av informationen.

Använd A/B tester för högre konvertering

A/B tester är experiment som baseras på en test av exempelvis två stycken varianter av en text som uppmanar besökaren till handling, om man ska ha formulär till höger eller vänster på sidan eller om det ska vara rörlig eller fast bild. Genom att jämföra två (eller flera) olika varianter, A och B, kan man enklare få fram vad som påverkar besökaren att utföra en handling. A/B tester används för att utröna besökarens beteende och upplevelser av en text som ska leda till att besökaren utför en handling som ger högre konvertering på landningssidan.

Varför ska man ha en landningssida?

Om man har en butik eller om man har ett företag som säljer tjänster så är det mycket viktigt att också finnas på nätet. Cirka 60 % av de som ska köpa en produkt eller beställa en tjänst söker efter dessa på Google för att hitta företag i deras närområde som kan erbjuda denna produkt eller tjänst. När de har hittat ett lokalt företag som erbjuder den produkt eller tjänst som de söker så åker de till den butiken och köper produkten eller ber om att få kontakt med det företaget som erbjuder tjänsten. Att inte ha en landningssida innebär att man missar upp till 60 % av de potentiella kunderna som finns på den lokala marknaden.

Vilka resultat kan man förvänta sig när man optimerat landningssidan?

Vilka resultat man får av en optimerad landningssida varierar lite beroende på den tjänst eller produkt som företaget säljer, på vilken ort företaget har verksamhet och på nyckelorden. Eftersom en landningssida främst är avsedd för att få in lokala kunder som bor på den ort där man har sin verksamhet så blir resultatet även beroende av vilket kundunderlag som finns på orten. Vi har sett 4X antal förfrågningar genom de ovanstående punkterna om optimering men varierat kraftigt beroende på tjänst.

Dock kan man förvänta sig att man får in lokala besökare till sin landningssida som är intresserade av att köpa produkten eller tjänsten. De flesta av dessa har redan beslutat sig för att handla och därför är det viktigt att kunna konvertera denna besökare så att denne utför en handling som exempelvis bokar ett möte eller ber om att bli kontaktad. En landningssida innebär att fler lokala köpare får vetskap om företaget vilket leder till att dessa tar kontakt och slutligen till att några köper en produkt eller en tjänst. En väl optimerad landningssida kommer bidra till fler kunder och att öka företagets omsättning

Hur mycket innehåll ska finnas på en landningssida?

En landningssida ska inte ha ett massivt innehåll utan istället bör det finnas ett begränsat innehåll som vänder sig till lokala kunder. Det räcker med att sidan har information om företagets två-tre viktigaste produkter eller tjänster, några allmänna artiklar inom området och ett formulär så sökaren kan utföra en handling. Om man exempelvis erbjuder måleritjänster i Skutskär så bör man ha en landningssida som har fokus på nyckelordet ”målare i Skutskär”. Det innebär att det innehåll som finns på landningssidan är riktad mot potentiella kunder som finns i Skutskär.

När någon söker på ”målare Skutskär” så ska landningssidan komma upp i Googles sökresultat så att sökaren enkelt kan hitta fram till det företag som erbjuder måleritjänster i Skutskär. Om företaget utför tjänster på fler orter bör man ha en landningssida för varje ort.

Vi på Smartproduktion kan hjälpa dig bygga en snygg och högkonverterande landningssida

Om du vill få hjälp med att få in fler kunder och öka din försäljning kan du vända dig till oss på Smartproduktion som kan erbjuda dig en högkonverterad landningssida. Du är välkommen att kontakta oss för att boka möte en av våra sökoptimeringsexperter för en skräddarsydd landningssida.

Våra senaste artiklar

Fyra snabba med Victor Blomberg

Fyra snabba med Victor Blomberg

Victor är grundare av Smartproduktion och jobbar som programmerare & VD. Här kommer fyra snabba med Victor!

Läs mer
Fyra snabba med Niclas Henriksson

Fyra snabba med Niclas Henriksson

Niclas är delägare i företaget och jobbar som försäljare. Här kommer fyra snabba med honom!

Läs mer
Fem snabba tips som förbättrar konverteringen på din hemsida (på bara någon timme)

Fem snabba tips som förbättrar konverteringen på din hemsida (på bara någon timme)

Målsättningen med att öka trafiken till din hemsida så att du får in fler besökare är att den information som presenteras på sidan ska konvertera besökaren så den utför en handling (kontakta, köpa eller beställa).

Läs mer
Guide: Så här syns du i toppen på Google

Guide: Så här syns du i toppen på Google

När man har en hemsida är det viktigt att man finns med i Googles sökresultat på de nyckelord som man har valt för sin sida. Eftersom sökarna sällan läser mer än de två första sidorna i Googles sökresultat är det viktigt att hamna i toppen på Google då potentiella kunder söker efter dina tjänster och produkter.

Läs mer
GUIDE: Tips för en högkonverterande landningssida

GUIDE: Tips för en högkonverterande landningssida

Genom att erhålla en hög konverterande landningssida kan fysiska butiker och tjänsteföretag få in besökare. Därefter med några smarta knep och strategier konvertera besökare till potentiella kunder. Desto fler besökare till landningssidan desto fler kan konverteras vilket leder till nya kunder och fler affärer.

Läs mer
Lokal sökmotoroptimering - tips inom SEO till lokala företag

Lokal sökmotoroptimering - tips inom SEO till lokala företag

Idag är Google det mest använda verktyget på nätet för att söka efter tjänster och produkter som säljs av ett lokalt företag. För de företag som vill nå ut till lokala kunder är det därför viktigt att finnas på Google och använda sig av lokal SEO för att komma med i Googles sökresultat då någon söker på företagens produkter.

Läs mer
Fyra snabba med Rasmus Östman

Fyra snabba med Rasmus Östman

Rasmus jobbar som projektledare på Smartproduktion. Här kommer fyra snabba med honom!

Läs mer
Fyra snabba med Micaela Blomberg

Fyra snabba med Micaela Blomberg

Vi fortsätter med presentationer av SP-teamet! Läs nedan om våran sociala medier-ansvarig Micaela

Läs mer
Smartproduktion lanserar offertsajter!

Smartproduktion lanserar offertsajter!

Vi har under det senaste året inlett över 100 samarbeten med företag inom bygg- och städbranschen. Nu lanserar vi offertsajter inom fönster, badrum och städ för att hjälpa dessa företag ytterligare.

Läs mer
Fyra snabba med Jenny Frejvall

Fyra snabba med Jenny Frejvall

Vi välkomnar vår senaste stjärna Jenny med fyra snabba frågor!

Läs mer

Vi är en resultatorienterad webbyrå som designar, kodar & sökoptimerar hemsidor till företag över hela Sverige

Har du frågor eller funderingar gällande våra tjänster? Slå oss en signal, mejla eller fyll i formuläret så återkopplar vi inom kort.

Telefon: 070 - 681 52 22

E-post: info@smartproduktion.se

Tack, vi återkopplar inom kort!
Ojdå, något gick fel!
Jag godkänner att Smartproduktion hanterar mina uppgifter
Landningssidor Smartproduktion

Landningssidor

Våra landningssidor är utformade efter användarvänlighet med ett underliggande systematiskt tänk för att hjälpa serviceföretag attrahera fler potentiella kunder och bygga ett starkare varumärke.
Landningssidorna syns högt upp i sökmotorerna på utvalda nyckelord
Utformad för konvertering (besökare till köpare)
Varumärkesbyggande
Läs mer om landningssidor

Offertsajter

Våra offertsajter hjälper tjänsteföretag få en enklare vardag genom ett kontinuerligt flöde av förfrågningar inom kategorierna badrum, fönster och städ. Vi hjälper även konsumenten att komma i kontakt med duktiga och seriösa företag.
Sökordsanalys
Få fler kunder till ditt företag
On page SEO
Alla förfrågningar granskas
Endast seriösa förfrågningar
Sökoptimering Smartproduktion