Genom att erhålla en hög konverterande landningssida kan fysiska butiker och tjänsteföretag få in besökare. Därefter med några smarta knep och strategier konvertera besökare till potentiella kunder. Desto fler besökare till landningssidan desto fler kan konverteras vilket leder till nya kunder och fler affärer.
Google har förmågan att ge ditt företag kunder som du aldrig skulle nå ut till annars. Det är nämligen så att 60 procent av sökarna som använder Google använder det just för att hitta produkter och tjänster som de vill köpa i sitt närområde. Med en högkonverterande landningssida kan du öka din försäljning på den lokala marknaden.
Du kan se på en högkonverterande landningssida på samma sätt som du ser ingången till en butik. Det är skyltfönstret och butikens lockande erbjudanden som kommer att få personer att gå in i butiken. Detsamma gäller för en landningssida som är som ett virtuellt skyltfönster som ska locka besökarna att gå in och handla företagets produkter eller tjänster.
En högt konverterande landningssida ska vara informativ, lockande och erbjuda besökaren exakt det som besökaren söker. Designen ska vara tilltalande men inte störande medan texten ska övertyga besökaren att detta är exakt det som besökaren vill ha. Den ska även få besökaren att utföra en handling som exempelvis ta kontakt, begära information eller att boka ett möte.
Enligt en undersökning värdesätter hela 88 % en recension på nätet på samma sätt som en personlig rekommendation av en vän. Det visar att recensioner från tidigare kunders upplevelser bidrar till att konvertera dina besökare till leads. Därför bör du alltid ha med recensioner från nöjda kunder på en landningssida.
På landningssidan bör det finnas möjligheter för besökare att ta kontakt. Det kan vara genom ett formulär på sidan eller genom ett pop up-fönster med ett formulär där besökaren kan boka ett möte eller beställa information.
Efter att du har presenterat intressant och informativ information om den produkt eller tjänst som besökaren sökte efter så behöver du uppmana besökaren att utföra en handling (konvertera besökaren). Det kan vara att erbjuda möjligheten att beställa mer information, boka ett möte eller att besökaren lämnar en förfrågan om att bli kontaktad.
När någon söker efter information om en produkt eller en tjänst på Google är det för att sökaren är i behov av produkten eller tjänsten. När sökaren får upp sökresultatet i Google och klickar sig in på landningssidan är det därför viktigt att denne får den information som den letar efter. Av den anledningen ska en landningssida inte innehålla onödiga bilder och information om andra produkter eller tjänster.
Vi har sett ökad konvertering genom att erbjuda besökaren möjligheten att chatta direkt på landningssidan. Det är dock viktigt att det finns personal på plats som svarar på frågor inom rimlig tidsram (inom 3 minuter). Får besökaren inget svar så ger det besökaren en dålig upplevelse vilket minskar konverteringen drastiskt. Vi använder oss av verktyget Tidio som vi verkligen kan rekommendera. De har en gratisversion som vi använder på mindre sajter men vi rekommenderar att uppgradera till premium.
Om besökaren söker på ordet ”Städhjälp i Bromma” så är det viktigt att din landningssida är optimerad för detta nyckelord, Google kommer då att identifiera sökordet och visa upp sidan i Googles sökresultat. Detta är grundförutsättningen för att besökare ska hitta din sida. När besökaren sedan klickar sig in på din sida vill denne ha svar, ”kan ditt företag erbjuda städhjälp i Bromma?”. När besökaren har läst på sidan och kommit fram till att ni kan erbjuda exakt det som besökaren vill ha så ska besökaren enkelt kunna göra en förfrågan till företaget. Tänk på att du bara har några sekunder på dig att fånga besökarens intresse så se till att sidan är tydlig, ren och översiktlig så att besökaren enkelt kan ta del av informationen.
A/B tester är experiment som baseras på test av exempelvis två olika varianter av en text som uppmanar besökaren till handling, om man ska ha formulär till höger eller vänster på sidan eller om det ska vara rörliga eller fasta bilder. Genom att jämföra två (eller flera) olika varianter, A och B, kan man enklare få fram vad som påverkar besökaren att utföra en handling. A/B tester används för att utröna besökarens beteende och upplevelser av en text som ska leda till att besökaren utför en handling som ger högre konvertering på landningssidan.
Om man har en butik eller ett företag som säljer tjänster så är det mycket viktigt att också finnas på nätet. Cirka 60 % av de som ska köpa en produkt eller beställa en tjänst söker efter denna på Google för att hitta företag i deras närområde som kan erbjuda denna produkt eller tjänst. När de har hittat ett lokalt företag som erbjuder den produkt eller tjänst som de söker, ber de om att få kontakt med företaget som erbjuder tjänsten eller åker till butiken och köper produkten. Att inte ha en landningssida eller en sökmotoroptimerad hemsida innebär att man missar upp till 60 % av de potentiella kunderna som finns på den lokala marknaden.
Vilka resultat man får av en sökmotoroptimerad landningssida varierar lite beroende på den tjänst eller produkt som företaget säljer, i vilken ort företaget är verksamt och vilka nyckelord men optimerat sidan för. Eftersom en landningssida främst är avsedd för att få in lokala kunder som bor på den ort där man har sin verksamhet, beror resultaten även på vilket kundunderlag som finns på orten. Vi har sett stora ökningar i antal förfrågningar och således antal affärer hos våra kunder genom att bygga högt konverterande landningssidor, men det är också tydligt att ökningen varierar beroende på ovan nämnda faktorer.
Dock kan man förvänta sig att man får in lokala besökare till sin landningssida som är intresserade av att köpa produkten eller tjänsten. De flesta av dessa har redan beslutat sig för att handla och därför är det viktigt att kunna konvertera denna besökare så att denne utför en handling som exempelvis bokar ett möte eller ber om att bli kontaktad. En landningssida innebär att fler lokala köpare får vetskap om företaget vilket leder till att dessa tar kontakt och slutligen till att några köper en produkt eller en tjänst. En väl optimerad landningssida kommer bidra till fler kunder och att öka företagets omsättning
En landningssida ska inte ha ett massivt innehåll utan istället bör det finnas ett begränsat innehåll som vänder sig till lokala kunder. Det räcker med att sidan har information om företagets två-tre viktigaste produkter eller tjänster, några allmänna artiklar inom området och ett formulär så sökaren kan utföra en handling. Om man exempelvis erbjuder måleritjänster i Skutskär så bör man ha en landningssida som har fokus på nyckelordet ”målare i Skutskär”. Det innebär att det innehåll som finns på landningssidan är riktad mot potentiella kunder som finns i Skutskär.
När någon söker på ”målare Skutskär” så ska landningssidan komma upp i Googles sökresultat så att sökaren enkelt kan hitta fram till det företag som erbjuder måleritjänster i Skutskär. Om företaget utför tjänster på fler orter bör man ha en landningssida för varje ort.
Om du vill få hjälp med att få in fler kunder och öka din försäljning kan du vända dig till oss på Smartproduktion som kan erbjuda dig en högkonverterad landningssida. Du är välkommen att kontakta oss för att boka möte en av våra sökoptimeringsexperter för en skräddarsydd landningssida.
Joel jobbar som projektledare på Smartproduktion. Här kommer fyra snabba med honom!
Att ha en välstrukturerad webbplats fyller två viktiga funktioner, dels att du får bättre effekt av din SEO då Google indexerar och dels att besökarna enkelt kan hitta den information de söker.
När du behöver marknadsföra en tjänst mot en lokal marknad i syfte att driva trafik och öka konverteringen för att få en bättre leadsgenerering kan du sätta upp en lokal landningssida.
När någon söker efter information, en produkt eller en tjänst så använder de allra flesta Google för att hitta fram till en sida som kan erbjuda detta. För att kunna hitta fram till rätt sida behöver den som söker skriva in ett sökord hos Google. Idag använder man vanligtvis fraser vid sökningar på Google och därmed har Long Tail Keywords fått en större betydelse.
Att använda sig av ett CMS-system, Content Management System för att administrera sin hemsida är både enkelt och smidigt!
Många frågar sig säkert varför de ska ha en landningssida när de redan har en hemsida, men faktum är att skillnaderna mellan en landningssida och en hemsida är väldigt stora. En landningssida och en hemsida har olika uppgifter: En hemsida är mer omfattande och innehåller massor av information om företagets alla produkter eller tjänster men också mycket företagsspecifik information. En landningssida däremot innehåller information om exakt det som besökaren sökte efter, vanligtvis en tjänst eller en specifik produkt.
När man vill sätta upp en högkonverterande landningssida där besökarna kan få relevant information om den produkt eller tjänst som de söker behöver man driva trafik till sidan. Detta kan ske genom SEO, sökmotoroptimering, eller SEM, Sökmotormarknadsföring. På den här sidan förklarar vi på Smartproduktion skillnaden mellan SEO och SEM.
Victor är grundare av Smartproduktion och jobbar som programmerare & VD. Här kommer fyra snabba med Victor!
Niclas är delägare i företaget och jobbar som försäljare. Här kommer fyra snabba med honom!
Målsättningen med att öka trafiken till din hemsida så att du får in fler besökare är att den information som presenteras på sidan ska konvertera besökaren så den utför en handling (kontakta, köpa eller beställa).
När man har en hemsida är det viktigt att man finns med i Googles sökresultat på de nyckelord som man har valt för sin sida. Eftersom sökarna sällan läser mer än de två första sidorna i Googles sökresultat är det viktigt att hamna i toppen på Google då potentiella kunder söker efter dina tjänster och produkter.
Genom att erhålla en hög konverterande landningssida kan fysiska butiker och tjänsteföretag få in besökare. Därefter med några smarta knep och strategier konvertera besökare till potentiella kunder. Desto fler besökare till landningssidan desto fler kan konverteras vilket leder till nya kunder och fler affärer.
Har du frågor eller funderingar gällande våra tjänster? Slå oss en signal, mejla eller fyll i formuläret så återkopplar vi inom kort.
Telefon: 070 - 681 52 22
E-post: info@smartproduktion.se