Idag är Google det mest använda verktyget på nätet för att söka efter tjänster och produkter som säljs av lokala företag. För de företag som vill nå ut till lokala kunder är det därför viktigt att finnas på Google och använda sig av lokal SEO för att komma med i Googles sökresultat då någon söker på företagens produkter.
Lokal sökmotoroptimering innebär bland annat att man inkluderar viktiga nyckelord som är relevanta för lokala kunder i det textinnehåll man använder på en hemsida. Google sedan kan sedan indexera textinnehållet baserat på vilka nyckelord som förekommer i dessa. När någon sedan söker på dessa nyckelord så kommer sidan att hamna med i sökresultatet. Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på hur välskriven texten är. Det är viktigt att ha en bra balans i texten så att texten är läslig och informativ för den som läser den samtidigt som den innehåller viktiga nyckelord som Google kan använda för att bedöma din sidas relevans då någon söker på dina nyckelord.
Här har vi på Smartproduktion sammanställt några SEO-tips som kan hjälpa företag att bättre nå ut till lokala kunder som söker efter tjänster eller produkter på Google. Du är välkommen att kontakta oss för mer information om hur vi kan hjälpa dig med leadsgenerering, landningssidor och sökmotoroptimering för att ge ditt företag fler lokala kunder.
Att välja rätt nyckelord är viktigt för effektiv lokal sökmotoroptimering. När man söker efter tjänster, produkter eller serviceställen så använder man vanligtvis en stad, en ort eller ett län som en del av sökordet eftersom det är i det området man vill handla. Därför är det viktigt att ha med lokala nyckelord i texten på hemsidan som är relevanta för de som söker. För ett byggföretag som utför badrumsrenoveringar i Stockholm skulle nyckelord som ”Renovera badrum Stockholm” eller ”Badrumsrenovering Stockholm” vara passande att fokusera på för en hemsida. För att öka chanserna att ranka högt på sina utvalda nyckelord och på så vis nå ut till lokala kunder, kan man välja att använda sig av mer specifika nyckelord som har lägre konkurrens och färre sökningar. Ett nyckelord görs ofta mer specifikt genom att fokusera på ett mindre geografiskt område eller en mer nischad del av branschen. Till exempel kan nyckelordet "Renovera badrum Stockholm" ersättas med "Renovera dusch Stockholm" eller "Renovera badrum Nacka".
En annan strategi för lokal SEO är att använda längre fraser som nyckelord. Dessa har också generellt färre sökningar och lägre konkurrens, men kan vara väldigt kraftfulla om man använder de på rätt vis. Vill du veta mer? Läs vidare i vår nybörjarguide till Long Tail Keywords!
Det är viktigt att man använder rätt mängd nyckelord och att nyckelorden är korrekt placerade i texten så att de indexeras av Google på ett effektivt sätt. Nyckelorden behöver även vara naturligt invävda i texten så att den blir läsbar och inte består av osammanhängande meningar eller fraser. En riktlinje är att nyckelordet man fokuserar på bör finnas med 1-1,5 gånger per 100 ord i en text. Nyckelordet ska finnas med i H1 rubriken men gärna också i underrubriker.
De texter som man skriver på sin hemsida ska vara välskrivna så att de dels är lättlästa men också innehåller relevant och engagerande information som ger sökarna de svar de söker. Texten ska förstås inte innehålla stavfel, meningsuppbyggnadsfel eller onödig utfyllnadstext. Det är också bra om texten delas upp i stycken med underrubriker och punktlistor så att de blir lättare att läsa. Nyckelorden bör spridas ut över hela texten och användas på ett naturligt sätt i texten. Anledningen till att kvaliteten av din webbsajt är avgörande för din lokala SEO, är att sättet sökare interagerar med din sida påverkar din ranking på Google. Om de användare som söker på ditt nyckelord och klickar sig vidare till din sida endast klickar in för att sedan lämna direkt, ger det en signal till Google att din sida inte är användbar för de som söker på nyckelordet i fråga. Även Google gillar välskrivna texter vilket också kan påverka textens indexering.
Det är viktigt att driva sökare till sin hemsida så att man får möjlighet att presentera sina produkter och tjänster och att få sökaren att ta kontakt. Ett sätt att få in fler besökare är att använda sig av landningssidor. En landningssida vänder sig till lokala kunder med specifik information för den lokala marknaden och uppmanar att ta kontakt med företaget som äger landningssidan. Är företaget verksamt på flera orter bör man använda flera landningssidor, en för varje ort för optimal lokal sökmotoroptimering.
En meta rubrik kan vara maximalt 60 tecken och visas som rubrik i Googles sökresultat. Det är viktigt att nyckelordet anges här och så tidigt som möjligt i rubriken. En webbsida som är optimerad för nyckelordet "Snickare Älta" skulle till exempel kunna ha meta rubriken ”Våra snickare i Älta är proffs på att bygga altaner”
Meta beskrivningen syns också i sökresultatet hos Google, direkt under meta rubriken. Denna beskrivning bör vara på maximalt 160 tecken, även om Google tillåter upp till 200 tecken. Denna text ska också innehålla nyckelord och vara utformad som en annons för din sida som får sökaren att vilja klicka på just din länk och ingen annans.
Google My Business är en tjänst som gör det möjligt för dig att registrera ditt företag och ange telefonnummer, öppettider och en del annat, så kallad NAT. Med uppdaterade uppgifter i GMB, kan de som söker efter ditt företag dels få relevant information men också se på en karta vart ditt företag är beläget. För bäst optimering ska du se till att alla dina plattformar där dina företagsuppgifter anges visar exakt samma information så att Google kan sammanlänka informationen. Här kan du även ladda upp bilder, låta personer skriva kommentarer och lämna omdömen om ditt företag.
Den som söker på Google efter enbart en produkt eller tjänst är främst ute efter information om produkten eller tjänsten. Den som däremot söker efter en produkt eller tjänst kopplat till ett geografiskt område har oftast bestämt sig och vill handla. 3 av 4 personer som vill köpa en produkt eller tjänst, köper den i sitt närområde. Därför är lokal SEO mycket viktigt, framför allt för fysiska butiker och företag som erbjuder fysiska tjänster. Med lokal sökmotoroptimering genereras leads som i sin tur leder till kontakt och slutligen till en affär.
Ett exempel på en lokal sajt som erbjuder tjänster för lokala kunder är offerttjänster som Badrumsexperter och Fönsterexperter. Här kan personer snabbt och enkelt få hjälp med att hitta lokala företag som kan erbjuda offerter för badrumsrenoveringar eller fönsterbyten. Genom att företag finns registrerade på en sajt som vänder sig till kunder på en lokal marknad ökar mängden leads till företagen.
När man har ett tjänsteföretag så har man oftast ingen butik eller kontor som kunder kan besöka utan istället är det på Google som potentiella kunder söker sin information. Sextio procent av befolkningen söker efter information på Google då de är i behov av tjänster. När man vill anlita ett tjänsteföretag vänder man sig helst till ett lokalt företag. Har man ett tjänsteföretag är det därför viktigt att man syns på nätet och således gör det enkelt för potentiella kunder att hitta en och ta kontakt.
Här finner du svar på några av de vanligaste frågorna om lokal SEO som vi på Smartproduktion får från våra besökare.
Lokal SEO är mycket viktigare än man tror. 3 av 4 köpare handlar sina produkter eller beställer sina tjänster från lokala företag. Därför är det viktigt att finnas med bland sökresultaten då personer på din lokala marknad söker efter de tjänster eller produkter du erbjuder.
En landningssida är en sida som är anpassad för en lokal marknad med sökord relaterade till ett geografiskt område - ofta en ort. Här presenterar man intressant information om företagets tjänster och produkter som ger ett mervärde till potentiella kunder och uppmuntrar dessa till att ta kontakt. Med hjälp av en landningssida kan företaget enklare konvertera sökare till potentiella kunder vilket i slutändan leder till fler affärer.
Därför att personer i ditt närområde söker fram vilka lokala butiker som kan erbjuda de produkter de letar efter så att de sedan kan besöka butiken för att handla. De allra flesta väljer att söka efter information om en produkt innan de köper den. Kan de även då samtidigt få information om lokala butiker som säljer produkten, adressen till butiken, se omdömen och mycket annat så är sannolikheten att de kommer att besöka just den butiken för att handla produkten mycket stor.
Joel jobbar som projektledare på Smartproduktion. Här kommer fyra snabba med honom!
Att ha en välstrukturerad webbplats fyller två viktiga funktioner, dels att du får bättre effekt av din SEO då Google indexerar och dels att besökarna enkelt kan hitta den information de söker.
När du behöver marknadsföra en tjänst mot en lokal marknad i syfte att driva trafik och öka konverteringen för att få en bättre leadsgenerering kan du sätta upp en lokal landningssida.
När någon söker efter information, en produkt eller en tjänst så använder de allra flesta Google för att hitta fram till en sida som kan erbjuda detta. För att kunna hitta fram till rätt sida behöver den som söker skriva in ett sökord hos Google. Idag använder man vanligtvis fraser vid sökningar på Google och därmed har Long Tail Keywords fått en större betydelse.
Att använda sig av ett CMS-system, Content Management System för att administrera sin hemsida är både enkelt och smidigt!
Många frågar sig säkert varför de ska ha en landningssida när de redan har en hemsida, men faktum är att skillnaderna mellan en landningssida och en hemsida är väldigt stora. En landningssida och en hemsida har olika uppgifter: En hemsida är mer omfattande och innehåller massor av information om företagets alla produkter eller tjänster men också mycket företagsspecifik information. En landningssida däremot innehåller information om exakt det som besökaren sökte efter, vanligtvis en tjänst eller en specifik produkt.
När man vill sätta upp en högkonverterande landningssida där besökarna kan få relevant information om den produkt eller tjänst som de söker behöver man driva trafik till sidan. Detta kan ske genom SEO, sökmotoroptimering, eller SEM, Sökmotormarknadsföring. På den här sidan förklarar vi på Smartproduktion skillnaden mellan SEO och SEM.
Victor är grundare av Smartproduktion och jobbar som programmerare & VD. Här kommer fyra snabba med Victor!
Niclas är delägare i företaget och jobbar som försäljare. Här kommer fyra snabba med honom!
Målsättningen med att öka trafiken till din hemsida så att du får in fler besökare är att den information som presenteras på sidan ska konvertera besökaren så den utför en handling (kontakta, köpa eller beställa).
När man har en hemsida är det viktigt att man finns med i Googles sökresultat på de nyckelord som man har valt för sin sida. Eftersom sökarna sällan läser mer än de två första sidorna i Googles sökresultat är det viktigt att hamna i toppen på Google då potentiella kunder söker efter dina tjänster och produkter.
Genom att erhålla en hög konverterande landningssida kan fysiska butiker och tjänsteföretag få in besökare. Därefter med några smarta knep och strategier konvertera besökare till potentiella kunder. Desto fler besökare till landningssidan desto fler kan konverteras vilket leder till nya kunder och fler affärer.
Har du frågor eller funderingar gällande våra tjänster? Slå oss en signal, mejla eller fyll i formuläret så återkopplar vi inom kort.
Telefon: 070 - 681 52 22
E-post: info@smartproduktion.se