Idag är Google det mest använda verktyget på nätet för att söka efter tjänster och produkter som säljs av ett lokalt företag. För de företag som vill nå ut till lokala kunder är det därför viktigt att finnas på Google och använda sig av lokal SEO för att komma med i Googles sökresultat då någon söker på företagens produkter.
Lokal sökmotoroptimering innebär att man skriver sina texter och lägger in viktiga nyckelord som är relevanta för lokala kunder som Google sedan kan indexera. När någon sedan söker på dessa nyckelord så kommer sidan att hamna med i sökresultatet. Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på hur välskriven texten är. Det är viktigt att ha en bra balans i texten så att texten är läslig och informativ för den som läser den samtidigt som texten innehåller viktiga nyckelord så Google kan bedöma din sidas relevans då någon söker på dina nyckelord.
Här har vi på Smartproduktion sammanställt några SEO-tips som kan hjälpa företag att bättre nå ut till lokala kunder då de söker efter tjänster eller produkter på Google. Du är välkommen att kontakta oss för mer information om hur vi kan hjälpa dig med leadsgenerering, landningssidor och sökmotoroptimering för att ge ditt företag fler lokala kunder.
När de flesta söker efter tjänster, produkter eller serviceställen så använder man vanligtvis en stad, en ort eller ett län som en del av nyckelorden eftersom det är där man vill handla. Därför är det viktigt att ha med nyckelord i texten på hemsidan som är relevanta för de som söker som exempelvis ”snickare Stockholm” eller ”restaurang Dalarna”. Det går att vara än mer specifik om man lättare vill nå lokala kunder som exempelvis att använda sig av nyckelord som ”snickare Älta” eller ”restaurang Borlänge”.
Det är viktigt att man använder rätt mängd nyckelord och att nyckelorden är rätt placerade i texten så att de indexeras av Google på ett effektivt sätt. Man behöver även lägga in nyckelorden naturligt i texten så att texten blir läsbar och inte består av osammanhängande meningar eller fraser. Nyckelordet bör finnas med 1-1,5 gånger per 100 ord. Nyckelordet ska finnas med i H1 rubriken men gärna också i underrubriker.
De texter som man skriver på sin hemsida ska vara välskrivna så att de dels är lättlästa men också innehåller relevant och informativ information så att sökarna får det svar som de söker. Texten ska förstås inte innehålla stavfel, meningsuppbyggnadsfel eller onödig utfyllnadstext. Det är också bra om texten delas upp i stycken med underrubriker och punktlistor så att de blir lättare att läsa. Nyckelorden bör spridas ut över hela texten och införas på ett naturligt sätt i texten. Även Google gillar välskrivna texter vilket också kan påverka textens indexering.
Det är viktigt att driva sökare till sin hemsida så att man får möjlighet att presentera sina produkter och tjänster och att få sökaren att ta kontakt. En sätt att få in fler besökare är att använda sig av landningssidor. En landningssida vänder sig till lokala kunder med specifik information för den lokala marknaden och med en uppmaning om att ta kontakt. Har företaget verksamhet på flera orter bör man använda flera landningssidor, en för varje ort, så att sidorna blir lokala.
Meta rubrik kan vara maximalt 60 tecken och visas som rubrik i Googles sökresultat. Det är viktigt att nyckelordet anges här och så tidigt som möjligt i rubriken, som exempelvis ”Våra snickare i Älta är proffs på att bygga altaner”
Meta beskrivning syns också i sökresultatet hos Google under meta rubriken. Denna beskrivning bör vara på maximalt 160 tecken, även om Google medger upp till 200 tecken. Denna text ska också innehålla nyckelord och ska vara utformad som en annons för din sida som får sökaren att vilja klicka på din länk.
Google My Business är en tjänst som gör det möjligt för dig att registrera ditt företag och ange telefonnummer, öppettider och en del annat, så kallad NAT. Med uppdaterade uppgifter i GMG kan de som söker efter ditt företag få både mer relevant information men också se på en karta vart ditt företag är beläget. För bäst optimering ska du se till att alla dina plattformar där dina företagsuppgifter anges visar exakt samma information så att Google kan sammanlänka informationen. Här kan du även ladda upp bilder, låta personer skriva kommentarer och lämna omdömen om ditt företag.
Den som söker efter en produkt eller tjänst är främst ute efter information om produkten eller tjänsten. Den som däremot söker efter en produkt eller tjänst lokalt har oftast bestämt sig och vill handla, 3 av 4 personer som söker efter en produkt eller tjänst lokalt köper den i sitt närområde. Därför är lokal SEO mycket viktigt, framför allt för fysiska butiker och företag som erbjuder fysiska tjänster. Med lokal sökmotoroptimering genereras leads som i sin tur leder till kontakt och slutligen till en affär.
Ett exempel på en lokal sajt som erbjuder tjänster för lokala kunder är offerttjänster som exempelvis Badrumsexperter eller Fönsterexperter. Här kan personer snabbt och enkelt få hjälp med att hitta lokala företag som kan erbjuda offerter för badrumsrenoveringar eller fönsterbyten. Genom att företag finns registrerade hos en sajt som vänder sig till kunder på en lokal marknad ökar mängden leads till företagen.
När man har ett tjänsteföretag så har man oftast ingen butik eller kontor som kunder kan besöka utan istället är det på Google som potentiella kunder söker sin information, 60 % av befolkningen söker efter information på Google då de är i behov av tjänster. När man vill anlita ett tjänsteföretag vänder man sig helst till ett lokalt företag. Därför är det viktigt att om man har ett tjänsteföretag så behöver man synas på nätet och förenkla för potentiella kunder att ta kontakt.
Här kan du finna några av de vanligaste frågorna och svaren om lokal SEO som vi på Smartproduktion brukar få från våra besökare.
Lokal SEO är mycket viktigare än man tror, 3 av 4 köpare handlar sina produkter eller beställer sina tjänster från lokala företag. Därför är det viktigt att finnas med i sökresultatet då personer på din lokala marknad söker efter företagets tjänster eller produkter.
En landningssida är en sida som är anpassad för en lokal marknad med sökord relaterade till orten eller staden. Här presenterar man intressant information om företagets tjänster och produkter som ger ett mervärde till potentiella kunder och som får dessa att vilja ta kontakt. Med hjälp av en landningssida kommer företaget enklare att kunna konvertera sökare till potentiella kunder vilket i slutändan leder till fler affärer.
Därför att personer i ditt närområde söker fram vilka lokala butiker som kan erbjuda de produkter som de söker så att de sedan kan besöka butiken för att handla. De allra flesta väljer att söka efter information om en produkt innan de köper den. Kan de även då samtidigt få information om lokala butiker som säljer produkten, adressen till butiken, se omdömen och mycket annat så är sannolikheten att de kommer att besöka just den butiken för att handla produkten mycket stor.
Victor är grundare av Smartproduktion och jobbar som programmerare & VD. Här kommer fyra snabba med Victor!
Niclas är delägare i företaget och jobbar som försäljare. Här kommer fyra snabba med honom!
Målsättningen med att öka trafiken till din hemsida så att du får in fler besökare är att den information som presenteras på sidan ska konvertera besökaren så den utför en handling (kontakta, köpa eller beställa).
När man har en hemsida är det viktigt att man finns med i Googles sökresultat på de nyckelord som man har valt för sin sida. Eftersom sökarna sällan läser mer än de två första sidorna i Googles sökresultat är det viktigt att hamna i toppen på Google då potentiella kunder söker efter dina tjänster och produkter.
Genom att erhålla en hög konverterande landningssida kan fysiska butiker och tjänsteföretag få in besökare. Därefter med några smarta knep och strategier konvertera besökare till potentiella kunder. Desto fler besökare till landningssidan desto fler kan konverteras vilket leder till nya kunder och fler affärer.
Idag är Google det mest använda verktyget på nätet för att söka efter tjänster och produkter som säljs av ett lokalt företag. För de företag som vill nå ut till lokala kunder är det därför viktigt att finnas på Google och använda sig av lokal SEO för att komma med i Googles sökresultat då någon söker på företagens produkter.
Rasmus jobbar som projektledare på Smartproduktion. Här kommer fyra snabba med honom!
Vi fortsätter med presentationer av SP-teamet! Läs nedan om våran sociala medier-ansvarig Micaela
Vi har under det senaste året inlett över 100 samarbeten med företag inom bygg- och städbranschen. Nu lanserar vi offertsajter inom fönster, badrum och städ för att hjälpa dessa företag ytterligare.
Vi välkomnar vår senaste stjärna Jenny med fyra snabba frågor!
Har du frågor eller funderingar gällande våra tjänster? Slå oss en signal, mejla eller fyll i formuläret så återkopplar vi inom kort.
Telefon: 070 - 681 52 22
E-post: info@smartproduktion.se