Vad är leadsgenerering och hur kommer jag igång? (Nybörjarguide)

Leadsgenerering har blivit allt mer viktigt för företag idag. Tidigare var direktreklam eller telefonsförsäljning ett par av de verktyg som fanns för leadsgenerering, då i uppsökande syfte. Idag använder istället de som är i behov av en produkt eller en tjänst Internet och då främst Google för att själv hitta de företag som säljer de produkter eller tjänster som de söker.

Vad är leadsgenerering och hur kommer jag igång? (Nybörjarguide)

Vad betyder leadsgenerering?

Lead är det engelska ordet för leda och leadsgenerering handlar helt enkelt om att leda potentiella köpare till en säljare vilket förhoppningsvis avslutas med en lyckad affär. Leadsgenerering innebär att man attraherar, lockar eller skapar ett intresse hos personer som kan tänkas vara intresserade av att köpa företagets produkter eller tjänster.

Vad är ett lead?

Ett lead kallas en potentiell kund som är intresserad av produkter eller tjänster som ett företag tillhandahåller. Det finns två typer av potentiella kunder, dels de som är intresserade av en tjänst och som söker mer information om tjänsten. Sedan finns det de som redan har bestämt sig för att köpa tjänsten och som söker efter någon som kan leverera tjänsten.

Hur får man fler leads?

Eftersom 96 procents av alla som använder internet vänder sig till Google då det vill söka efter information, produkter och tjänster så har Google blivit den viktigaste kanalen för leadsgenerering. För ett företag som säljer tjänster så betyder det att man behöver synas på Google genom att hamna högt upp i Googles sökresultat då någon söker på företagets tjänster. Detta sker genom sökmotoroptimering kring viktiga nyckelord och med landningssidor med relevanta texter som bidrar till att övertyga besökaren att ta kontakt med företaget.

Leadsgenerering från organisk trafik

Organisk trafik innebär att man får in besökare till sin webbsajt på ett naturligt sätt genom sökmotorer som bland annat Google. I praktiken innebär det att någon har använt ett sökord som matchar de nyckelord som finns på sajten så att sajtens länk visas i sökresultatet och som sökaren sedan klickar på för att gå vidare till sidan. Organisk trafik är resultatet av gediget arbete med hemsidans sökmotoroptimering som bidrar till att Google indexerar sidan väl så den visas då personer söker efter företagets tjänster.

Leadsgenerering från sökmotoroptimering

Leadsgenerering sker i två steg där det första steget är att fånga upp personer som är intresserade av ett företags tjänster och driva dessa vidare till en landningssida. En majoritet av de som söker efter en tjänst som de vill veta mer om söker efter ett lokalt företag som kan leverera tjänsten. Därför är det viktigt med lokal sökmotoroptimering. Det innebär att företag som vill nå ut till lokala kunder använder sig av geografiska namn i nyckelorden.

Exempelvis kan en målerifirma som ligger belägen i Nacka använda sig av olika geografiska sökord för att dels finna kunder lokalt men även i Stockholmsområdet överlag. Med nyckelord som exempelvis ”Målare Stockholm”, ”Målare Nacka” eller ”Målare Ektorp” har man täckt in sina områden väl där man vill finna kunder. När någon senare söker på ”Målare Nacka” så har man ökat sina chanser att synas högt upp i sökresultatet. För att överhuvudtaget lyckas med lokal leadsgenerering så behöver man driva trafik till företagets landningssida. Syns man inte på första eller den andra sidan i Google på sina nyckelord så finns inte företaget för den som söker.

Leadsgenerering via landningssidor

När man har lyckats med det första steget då de kommer till lokal leadsgenerering, att driva trafik till sin landningssida, så behöver man en landningssida som innehåller den information som sökarna söker efter. Till skillnad mot en hemsida, som innehåller massor av information om företaget och företagets alla produkter, så är en landningssida en sida som endast har information om den tjänst som besökaren har sökt på.

Det innebär att om någon söker på ”målning av fasad i Nacka” i Google och klickar sig vidare till sidan så förväntar sig denne att finna information om fasadmålning som utförs i Nacka, och ingenting annat. Med koncist, relevant, intressant och övertygande information ska en landningssida konvertera besökaren så att denne tar kontakt med företaget, och blir ett så kallat lead. Det är först då man lyckas förmå besökaren att ta kontakt som man har lyckats med sin leadsgenerering och därmed ökat möjligheten att få ett affärsavslut.

Hemsidor som kan hjälpa med leadsgenerering

Det finns idag ett flertal sidor på nätet som erbjuder tjänsteföretag hjälp med leadsgenerering. Istället för att ha massor av landningssidor eller som ett komplement till företagets landningssidor kan man också registrera sitt företag i en offerttjänst. En sida med en offerttjänst är en sida som är väl sökmotoroptimerad inom en eller flera specifika tjänster och som därför hamnar högt upp i sökresultatet. När besökaren sedan klickar sig in på sidan kan denne ta del av relevant information om tjänsten i syfte att konvertera besökaren så att denne beställer offerter.

Smartproduktion är en webbyrå i Dalarna som utvecklar högkonverterande landningssidor som ger ökad leadsgenerering åt företag över hela Sverige. Smartproduktion kan också erbjuda offerttjänster inom flera olika tjänsteområden som exempelvis för städbolag, fönsterbolag och badrumsbolag. Du kan kontakta oss på Smartproduktion för mer information om hur vi kan hjälpa dig med din högkonverterande landningssida så att vi också kan göra dig till en av våra nöjda kunder.

Badrumsexperter.se

Badrumsexperter är en hemsida som erbjuder en offerttjänst där privatpersoner, företag och bostadsrättsföreningar kan göra en offertförfrågan och erhålla upp till fem offerter från kontrollerade företag på sin ort. Att använda tjänsten är kostnadsfritt och utan att man förbinder sig för något. Smartproduktion driver även jämförelsesajten Allabadrum.se där man jämföra badrumsexperter direkt på sajten, få ett kalkylunderlag och därefter be om en offert.

Fönsterexperter.se

Fönsterexperter är en offerttjänst som riktar in sig till de fastighetsägare som vill byta fönster. Här finner man Fönsterföretag över hela Sverige som kan erbjuda kostnadsfria offerter så att man enkelt kan jämföra offerter för att hitta det fönsterföretag som kan erbjuda de bästa villkoren och det bästa priset. Smartproduktion driver också jämförelsesajten Allafönster.se där man enkelt och snabbt kan jämföra fönsterföretag för att hitta det företag som erbjuder bäst villkor.

Städexperter.se

Om man vill få hjälp med hemstädning, flyttstädning eller kontorsstädning vill man säkerligen anlita ett tryggt och seriöst städbolag som vet hur arbetet ska utföras. Hos Städexperter kan man erhålla upp till fem stycken offerter från kvalitetsgranskade fönsterföretag i sitt närområde. Vi driver även jämförelsesajten Allastädföretag.se där man också kan hitta lokala städföretag då man är i behov av städtjänster.

Våra senaste artiklar

Strukturera upp din webbplats för SEO

Strukturera upp din webbplats för SEO

Att ha en välstrukturerad webbplats fyller två viktiga funktioner, dels att du får bättre effekt av din SEO då Google indexerar men även att besökarna enkelt kan hitta den information de söker.

Läs mer
Vad kostar en landningssida?

Vad kostar en landningssida?

När du behöver marknadsföra en tjänst mot en lokal marknad i syfte att driva trafik och öka konverteringen för att få en bättre leadsgenerering kan du sätta upp en lokal landningssida.

Läs mer
Vad är Long Tail Keywords? (Nybörjarguide)

Vad är Long Tail Keywords? (Nybörjarguide)

När någon söker efter information, en produkt eller en tjänst så använder de allra flesta Google för att hitta fram till en sida som kan erbjuda detta. För att kunna hitta fram till rätt sida behöver den som söker skriva in ett sökord hos Google. Idag använder man vanligtvis fraser vid sökningar på Google och därmed har Long Tail Keywords fått en större betydelse.

Läs mer
Bygg din nästa hemsida i Webflow (Wordpress dödaren?)

Bygg din nästa hemsida i Webflow (Wordpress dödaren?)

Att använda sig av ett CMS-system, Content Management System, även kallat innehållssystem eller webbpubliceringssystem, för att administrera sin hemsida är enkelt och smidigt.

Läs mer
Vad är skillnaden mellan en landningssida och en hemsida?

Vad är skillnaden mellan en landningssida och en hemsida?

Många frågar sig säkert varför de ska ha en landningssida när de redan har en hemsida men skillnaden mellan en landningssida och en hemsida är mycket stor. En landningssida och en hemsida har olika uppgifter. En hemsida är mer omfattande och innehåller massor av information om företagets alla produkter eller tjänster men också mycket företagsspecifik information. En landningssida däremot innehåller information om exakt det som besökaren sökte efter, vanligtvis en tjänst eller en specifik produkt.

Läs mer
Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

När man vill sätta upp en högkonverterande landningssida där besökarna kan få relevant information om den produkt eller tjänst som de söker behöver man driva trafik till sidan. Detta kan ske genom SEO, sökmotoroptimering, eller SEM, Sökmotormarknadsföring. Här på denna sida förklarar vi på Smartproduktion skillnaden mellan SEO och SEM.

Läs mer
Fyra snabba med Victor Blomberg

Fyra snabba med Victor Blomberg

Victor är grundare av Smartproduktion och jobbar som programmerare & VD. Här kommer fyra snabba med Victor!

Läs mer
Fyra snabba med Niclas Henriksson

Fyra snabba med Niclas Henriksson

Niclas är delägare i företaget och jobbar som försäljare. Här kommer fyra snabba med honom!

Läs mer
Fem snabba tips som förbättrar konverteringen på din hemsida (på bara någon timme)

Fem snabba tips som förbättrar konverteringen på din hemsida (på bara någon timme)

Målsättningen med att öka trafiken till din hemsida så att du får in fler besökare är att den information som presenteras på sidan ska konvertera besökaren så den utför en handling (kontakta, köpa eller beställa).

Läs mer
Guide: Så här syns du i toppen på Google

Guide: Så här syns du i toppen på Google

När man har en hemsida är det viktigt att man finns med i Googles sökresultat på de nyckelord som man har valt för sin sida. Eftersom sökarna sällan läser mer än de två första sidorna i Googles sökresultat är det viktigt att hamna i toppen på Google då potentiella kunder söker efter dina tjänster och produkter.

Läs mer
GUIDE: Tips för en högkonverterande landningssida

GUIDE: Tips för en högkonverterande landningssida

Genom att erhålla en hög konverterande landningssida kan fysiska butiker och tjänsteföretag få in besökare. Därefter med några smarta knep och strategier konvertera besökare till potentiella kunder. Desto fler besökare till landningssidan desto fler kan konverteras vilket leder till nya kunder och fler affärer.

Läs mer
Lokal sökmotoroptimering - tips inom SEO till lokala företag

Lokal sökmotoroptimering - tips inom SEO till lokala företag

Idag är Google det mest använda verktyget på nätet för att söka efter tjänster och produkter som säljs av ett lokalt företag. För de företag som vill nå ut till lokala kunder är det därför viktigt att finnas på Google och använda sig av lokal SEO för att komma med i Googles sökresultat då någon söker på företagens produkter.

Läs mer

Vi är en resultatorienterad webbyrå som designar, kodar & sökoptimerar hemsidor till företag över hela Sverige

Har du frågor eller funderingar gällande våra tjänster? Slå oss en signal, mejla eller fyll i formuläret så återkopplar vi inom kort.

Telefon: 070 - 681 52 22

E-post: info@smartproduktion.se

Tack, vi återkopplar inom kort!
Ojdå, något gick fel!
Jag godkänner att Smartproduktion hanterar mina uppgifter
Landningssidor Smartproduktion

Landningssidor

Våra landningssidor är utformade efter användarvänlighet med ett underliggande systematiskt tänk för att hjälpa serviceföretag attrahera fler potentiella kunder och bygga ett starkare varumärke.
Landningssidorna syns högt upp i sökmotorerna på utvalda nyckelord
Utformad för konvertering (besökare till köpare)
Varumärkesbyggande
Läs mer om landningssidor

Offertsajter

Våra offertsajter hjälper tjänsteföretag få en enklare vardag genom ett kontinuerligt flöde av förfrågningar inom kategorierna badrum, fönster och städ. Vi hjälper även konsumenten att komma i kontakt med duktiga och seriösa företag.
Sökordsanalys
Få fler kunder till ditt företag
On page SEO
Alla förfrågningar granskas
Endast seriösa förfrågningar
Sökoptimering Smartproduktion