Vad är skillnaden mellan en landningssida och en hemsida?

Många frågar sig säkert varför de ska ha en landningssida när de redan har en hemsida men skillnaden mellan en landningssida och en hemsida är mycket stor. En landningssida och en hemsida har olika uppgifter. En hemsida är mer omfattande och innehåller massor av information om företagets alla produkter eller tjänster men också mycket företagsspecifik information. En landningssida däremot innehåller information om exakt det som besökaren sökte efter, vanligtvis en tjänst eller en specifik produkt.

Vad är skillnaden mellan en landningssida och en hemsida?

Hemsida

Idag har många företag en hemsida på nätet där företagen kan presentera sin verksamhet, företagets vision och information om företagens produkter eller tjänster. En hemsida kan man se som en informationsbroschyr som ger olika besökare olika information om företaget och dess verksamhet, beroende på vilken information som besöker söker efter. Om ett företag exempelvis erbjuder byggtjänster så kommer hemsidan att innehålla information om alla de byggtjänster som företaget erbjuder. Det gör att den som är allmänt intresserad av byggtjänster kommer att finna omfattande information om olika tjänster som företaget tillhandahåller. Detta är givande då besökaren vill få all information de kan om företaget och företagets tjänster. Dock är det mindre givande för en besökare som redan vet vilken tjänst de vill ha.

Hur fungerar en hemsida?

En hemsida är företagets digitala marknadsföringskanal och kan enklast beskrivas som en virtuell butik eller ett kontor dit intresserade kan vända sig för att erhålla information. Idag använder en majoritet av befolkningen Internet då de vill få mer information om ett företag eller dess tjänster och produkter och därför är det viktigt att finnas på nätet. En hemsida har en omfattande struktur där man som besökare kan få information om företaget, läsa om företagets processer, eventuellt hitta information om företagets vision, mål och värderingar. Är det ett tjänsteföretag så kan man även hitta information om hur företaget utför sina tjänster, vilka samarbetespartner de har, kontaktinformation och så vidare.

Syftet med hemsidan?

Syftet med att ha en hemsida är för att kunna nå ut till potentiella kunder och till de som är intresserade av företagets produkter eller tjänster. Många tjänsteföretag har varken butik eller kontor och skulle i princip vara helt osynliga för de som är intresserade av företagets tjänster om de inte har en hemsida på Internet. Många tjänsteföretag väljer att annonsera i lokaltidningar och kan därigenom få en del kunder men majoriteten av de som är intresserade av tjänster läser inte annonser i tidningar. De söker istället efter lokala företag som erbjuder tjänster på Google. Finns då företaget inte på Internet så tappar företaget en majoritet av de potentiella kunderna på den lokala marknaden.

Landningssida

Som tidigare nämnts så är det en skillnad på en landningssida och en hemsida. Om hemsidan innehåller all information om företaget och dess produkter och tjänster, så att alla kan hitta den information de söker, så vänder sig en landningssida till en specifik målgrupp. Det är målgruppen som vet vilken tjänst de vill köpa, var de vill få tjänsten utförd och som är beredd att köpa tjänsten nu. En landningssida är lokalt SEO-optimerad för potentiella kunder i närområdet.

Om man exempelvis har problem med sitt avlopp så är man inte intresserad av att läsa på ett företags hemsida om hur duktiga företaget, är, hur väl de utför avloppsspolning och vilka andra tjänster som företaget har. När en behövande skriver in ”avloppsspolning i Kumla” i Google så vill de hitta det företag som tillhandahåller avloppsspolning i Kumla. Genom att klicka sig in på sidan om avloppsspolning får sökaren exakt den information som denne behöver. Detta så att besökaren övertygas om att ta kontakt och beställa mer information om tjänsten, boka ett besök eller beställa tjänsten.

Behöver man en landningssida när man har en hemsida?

Det finns en stor skillnad mellan en landningssida och en hemsida och det är att en hemsida är företagets digitala broschyr som vänder sig till alla som är intresserade av företagets och dess tjänster. En landningssida däremot vänder sig till de som vet vilken tjänst de vill få utförd och som vill få tjänsten utförd inom snar framtid.

En högkonverterande landningssida vänder sig till behövande på en lokal marknad och innehåller därmed information om den specifika tjänsten som utförs på den marknaden. Utför man samma tjänster på flera orter bör man ha en landningssida för varje ort. När man besöker en landningssida ska man få all information man behöver inom några sekunder och kan därefter direkt ta kontakt.

Syftet med landningssidan?

Syftet med att ha en landningssida är att konvertera besökare till att bli en potentiell kund, så kallad leadsgenerering. När man lanserar en landningssida så finns det två syften med sidan. Det ena är att fånga upp sökare på Google som är intresserad av en tjänst som företaget erbjuder och slussa dessa vidare till landningssidan. Det andra är att presentera relevant och exakt information om den tjänst som besökaren efterfrågar för att konvertera besökaren så att denne tar kontakt. En högkonverterande landningsidas uppgift är att driva potentiella kunder till en sida där kunder övertygas om att ta kontakt vilket i slutänden ska leda till fler affärer.

Låt våra erfarna SEO-experter hjälpa dig med din landningssida

Smartproduktion är en webbyrå i Dalarna som har hjälp 100-tals nöjda kunder över hela Sverige att öka sin leadsgenerering genom effektiva och högkonverterande landningssidor. Smartproduktion har samma kompetens, talanger och högt uppsatta mål som de större webbyråerna dock med det lilla företagets höga servicenivå och till rimliga priser. Smartproduktions landningssidor är inte bara snyggt designade de är också högkonverterande vilket gör att du kan uppnå resultat som du har svårt att få genom andra webbyråer med liknande tjänster. Du är välkommen att kontakta oss för mer information om hur vi kan hjälpa dig få mer affärer genom lokal SEO och leadsgenerering.

Våra senaste artiklar

Strukturera upp din webbplats för SEO

Strukturera upp din webbplats för SEO

Att ha en välstrukturerad webbplats fyller två viktiga funktioner, dels att du får bättre effekt av din SEO då Google indexerar men även att besökarna enkelt kan hitta den information de söker.

Läs mer
Vad kostar en landningssida?

Vad kostar en landningssida?

När du behöver marknadsföra en tjänst mot en lokal marknad i syfte att driva trafik och öka konverteringen för att få en bättre leadsgenerering kan du sätta upp en lokal landningssida.

Läs mer
Vad är Long Tail Keywords? (Nybörjarguide)

Vad är Long Tail Keywords? (Nybörjarguide)

När någon söker efter information, en produkt eller en tjänst så använder de allra flesta Google för att hitta fram till en sida som kan erbjuda detta. För att kunna hitta fram till rätt sida behöver den som söker skriva in ett sökord hos Google. Idag använder man vanligtvis fraser vid sökningar på Google och därmed har Long Tail Keywords fått en större betydelse.

Läs mer
Bygg din nästa hemsida i Webflow (Wordpress dödaren?)

Bygg din nästa hemsida i Webflow (Wordpress dödaren?)

Att använda sig av ett CMS-system, Content Management System, även kallat innehållssystem eller webbpubliceringssystem, för att administrera sin hemsida är enkelt och smidigt.

Läs mer
Vad är skillnaden mellan en landningssida och en hemsida?

Vad är skillnaden mellan en landningssida och en hemsida?

Många frågar sig säkert varför de ska ha en landningssida när de redan har en hemsida men skillnaden mellan en landningssida och en hemsida är mycket stor. En landningssida och en hemsida har olika uppgifter. En hemsida är mer omfattande och innehåller massor av information om företagets alla produkter eller tjänster men också mycket företagsspecifik information. En landningssida däremot innehåller information om exakt det som besökaren sökte efter, vanligtvis en tjänst eller en specifik produkt.

Läs mer
Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

När man vill sätta upp en högkonverterande landningssida där besökarna kan få relevant information om den produkt eller tjänst som de söker behöver man driva trafik till sidan. Detta kan ske genom SEO, sökmotoroptimering, eller SEM, Sökmotormarknadsföring. Här på denna sida förklarar vi på Smartproduktion skillnaden mellan SEO och SEM.

Läs mer
Fyra snabba med Victor Blomberg

Fyra snabba med Victor Blomberg

Victor är grundare av Smartproduktion och jobbar som programmerare & VD. Här kommer fyra snabba med Victor!

Läs mer
Fyra snabba med Niclas Henriksson

Fyra snabba med Niclas Henriksson

Niclas är delägare i företaget och jobbar som försäljare. Här kommer fyra snabba med honom!

Läs mer
Fem snabba tips som förbättrar konverteringen på din hemsida (på bara någon timme)

Fem snabba tips som förbättrar konverteringen på din hemsida (på bara någon timme)

Målsättningen med att öka trafiken till din hemsida så att du får in fler besökare är att den information som presenteras på sidan ska konvertera besökaren så den utför en handling (kontakta, köpa eller beställa).

Läs mer
Guide: Så här syns du i toppen på Google

Guide: Så här syns du i toppen på Google

När man har en hemsida är det viktigt att man finns med i Googles sökresultat på de nyckelord som man har valt för sin sida. Eftersom sökarna sällan läser mer än de två första sidorna i Googles sökresultat är det viktigt att hamna i toppen på Google då potentiella kunder söker efter dina tjänster och produkter.

Läs mer
GUIDE: Tips för en högkonverterande landningssida

GUIDE: Tips för en högkonverterande landningssida

Genom att erhålla en hög konverterande landningssida kan fysiska butiker och tjänsteföretag få in besökare. Därefter med några smarta knep och strategier konvertera besökare till potentiella kunder. Desto fler besökare till landningssidan desto fler kan konverteras vilket leder till nya kunder och fler affärer.

Läs mer
Lokal sökmotoroptimering - tips inom SEO till lokala företag

Lokal sökmotoroptimering - tips inom SEO till lokala företag

Idag är Google det mest använda verktyget på nätet för att söka efter tjänster och produkter som säljs av ett lokalt företag. För de företag som vill nå ut till lokala kunder är det därför viktigt att finnas på Google och använda sig av lokal SEO för att komma med i Googles sökresultat då någon söker på företagens produkter.

Läs mer

Vi är en resultatorienterad webbyrå som designar, kodar & sökoptimerar hemsidor till företag över hela Sverige

Har du frågor eller funderingar gällande våra tjänster? Slå oss en signal, mejla eller fyll i formuläret så återkopplar vi inom kort.

Telefon: 070 - 681 52 22

E-post: info@smartproduktion.se

Tack, vi återkopplar inom kort!
Ojdå, något gick fel!
Jag godkänner att Smartproduktion hanterar mina uppgifter
Landningssidor Smartproduktion

Landningssidor

Våra landningssidor är utformade efter användarvänlighet med ett underliggande systematiskt tänk för att hjälpa serviceföretag attrahera fler potentiella kunder och bygga ett starkare varumärke.
Landningssidorna syns högt upp i sökmotorerna på utvalda nyckelord
Utformad för konvertering (besökare till köpare)
Varumärkesbyggande
Läs mer om landningssidor

Offertsajter

Våra offertsajter hjälper tjänsteföretag få en enklare vardag genom ett kontinuerligt flöde av förfrågningar inom kategorierna badrum, fönster och städ. Vi hjälper även konsumenten att komma i kontakt med duktiga och seriösa företag.
Sökordsanalys
Få fler kunder till ditt företag
On page SEO
Alla förfrågningar granskas
Endast seriösa förfrågningar
Sökoptimering Smartproduktion