Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

När man vill sätta upp en högkonverterande landningssida där besökarna kan få relevant information om den produkt eller tjänst som de söker behöver man driva trafik till sidan. Detta kan ske genom SEO, sökmotoroptimering, eller SEM, Sökmotormarknadsföring. Här på denna sida förklarar vi på Smartproduktion skillnaden mellan SEO och SEM.

Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

Vad är SEO?

SEO är en förkortning av det engelska ordet Search Engine Optimization, sökmotoroptimering på svenska. Det innebär att man för en av företagets tjänster hittar lämpliga nyckelord och fraser som sedan läggs in i texten på sidan så att Google och andra sökmotor kan indexera sidan på ett relevant sätt. Skälet till detta är för att sidan ska hamna högt upp i sökresultatet då någon söker på tjänsten hos exempelvis Google. Med en tydlig META-rubrik och en förklarande META-beskrivning ska man få besökaren att klicka på sidan i sökresultatet för att komma in på en landningssida.

När man väl har fått in besökare från sökmotorer ska besökaren kunna hitta intressant information om tjänsten som denne sökte på så att denne övertygas om att ta kontakt. Rent konkret handlar SEO om att få sidan att synas, få sökaren att klicka på länken och slutligen konvertera besökare för att övertyga denne om att ta kontakt med företaget.

Hur kommer jag igång med SEO?

SEO eller sökmotoroptimering kan vara både enkelt eller svårt. Ofta handlar det om erfarenhet inom området som har lärt den som utövar SEO vad som fungerar bäst och vad som fungerar mindre bra. Det finns ett flertal regler som man behöver tänka på som exempelvis hur många ord som ska ingå i ett nyckelord, en fras, att man inte lägger in överdrivet många nyckelord och att man har välskrivna texter. Det handlar också om att känna sin målgrupp och även att hitta de sökord eller fraser som potentiella kunder använder sig av då de söker efter din tjänst.

Det finns massor av information att hitta om SEO på nätet men vill du få professionell hjälp som ger garanterat resultat kan du kontakta oss på Smartproduktion. Vi kan hjälpa dig med den mest optimala sökmotoroptimeringen som ger dig långsiktiga resultat.

Vad kostar SEO?

SEO innebär att man vill driva organisk trafik från en sökmotor till sin webbplats vilket kan ske genom att man sökmotoroptimerar sin webbplats så att den hamnar högt upp i sökresultatet. Målsättningen är att få med webbplatsen på första sidan i sökresultat men det optimala är att hamna på någon av de 3 första platserna, vilket genererar mest klick. SEO kostar ingenting utan kräver endast ett tålmodigt och gediget arbete med sidans nyckelord, textinnehåll och META-texter. De flesta väljer att låta en professionell webbyrå som Smartproduktion att utföra SEO på sin webbplats för att få ett bättre resultat. Smartproduktion har hjälpt 100-tals nöjda kunder att öka sin leadsgenerering genom sökmotoroptimering och högkonverterande landningssidor.

Vad är SEM?

SEM betyder Search Engine Marketing på engelska, eller sökmotormarknadsföring på svenska, och är ett samlingsord som omfattar både sökmotoroptimering men även betald annonseringen. Betald annonsering kallas för SEA, Search Engine Advertising, eller sökmotorannonsering på svenska. Med SEM arbetar man samtidigt med både långsiktiga resultat, att driva organisk trafik till sidan, men även med annonsering som gör att en annons dyker upp högt upp på sidan då någon söker efter dina produkter.

SEM är lämpligt att använda då man exempelvis lanserar en ny produkt eller tjänst och snabbt vill nå ut till en specifik målgrupp men samtidigt också finnas kvar högt upp i sökresultatet under en lång tid framåt. Genom att både använde traditionell SEO för att långsamt uppnå resultat kan man komplettera med annonsering för att snabbt uppnå resultat under en kortare tid tills den organiska trafiken börjar komma.

Hur kommer jag igång med SEM?

Att komma igång med SEM kräver en god planering, viss kunskap och en hel del erfarenhet så att man vet vad som fungerar bäst. Genom att anlita en webbyrå som är specialister på SEM kan man få hjälp med både sökmotoroptimering men även annonsering genom exempelvis Google Ads på relevanta nyckelord.

Vad kostar SEM?

Som tidigare nämnts så omfattar SEM både sökmotoroptimering och annonsering där SEO inte kostar något, om man inte anlitar professionell hjälp med sin webbplats SEO. För annonsering får man dock betala för varje klick eller utifrån ett visst antal klick. Hur mycket man vill betala bestämmer man själv men priset är avgörande för hur ofta annonsen ska visas. Är konkurrensens om vissa nyckelord stor kan priset bli mycket högt.

Vilken rekommenderar vi på Smartproduktion?

Vi på Smartproduktion arbetar dels för företag som vill se långsiktiga resultat, vilket innebär att de inte bara vill få upp sin webbplats på första sidan hos Google utan även att den stannar där för en lång tid framöver. Det kräver att man kontinuerligt arbetar med sökmotoroptimering, analyserar sökarnas sökord och uppdaterar med nya nyckelord. Sedan hjälper vi även företag som snabbt vill se resultat men samtidigt även se långsiktiga resultat för den organiska trafiken. Om man vill få mer information om SEO och SEM kan man kontakta oss på Smartproduktion för att erhålla mer information.

Långsiktig strategi

En långsiktig strategi för företagets webbplats är att synas högt upp i sökresultatet då någon söker på produkter eller tjänster som företaget tillhandahåller. Att hamna överst i sökresultatet kräver tålamod och kontinuerlig sökmotoroptimering. Men med ett gediget arbete kommer den långsiktiga strategin så småningom ge avkastning i form av ökad organisk trafik till sin hemsida, kostnadsfritt.

Kortsiktig strategi

Om man ska lägga upp en tillfällig kampanjsida eller om man vill marknadsföra en ny tjänst vill man sannolikt inte vänta tills den långsiktiga strategin ger frukt. Då kan man istället använda sig av annonser för att hamna högt upp i Googles sökresultat. Det är dock viktigt att tänka på att det även krävs att sidan sökmotoroptimeras för att öka den organiska trafiken. I samma sekund som man slutar med betald annonsering så finns sidan inte längre kvar på Google, utan traditionell SEO.

Våra senaste artiklar

Strukturera upp din webbplats för SEO

Strukturera upp din webbplats för SEO

Att ha en välstrukturerad webbplats fyller två viktiga funktioner, dels att du får bättre effekt av din SEO då Google indexerar men även att besökarna enkelt kan hitta den information de söker.

Läs mer
Vad kostar en landningssida?

Vad kostar en landningssida?

När du behöver marknadsföra en tjänst mot en lokal marknad i syfte att driva trafik och öka konverteringen för att få en bättre leadsgenerering kan du sätta upp en lokal landningssida.

Läs mer
Vad är Long Tail Keywords? (Nybörjarguide)

Vad är Long Tail Keywords? (Nybörjarguide)

När någon söker efter information, en produkt eller en tjänst så använder de allra flesta Google för att hitta fram till en sida som kan erbjuda detta. För att kunna hitta fram till rätt sida behöver den som söker skriva in ett sökord hos Google. Idag använder man vanligtvis fraser vid sökningar på Google och därmed har Long Tail Keywords fått en större betydelse.

Läs mer
Bygg din nästa hemsida i Webflow (Wordpress dödaren?)

Bygg din nästa hemsida i Webflow (Wordpress dödaren?)

Att använda sig av ett CMS-system, Content Management System, även kallat innehållssystem eller webbpubliceringssystem, för att administrera sin hemsida är enkelt och smidigt.

Läs mer
Vad är skillnaden mellan en landningssida och en hemsida?

Vad är skillnaden mellan en landningssida och en hemsida?

Många frågar sig säkert varför de ska ha en landningssida när de redan har en hemsida men skillnaden mellan en landningssida och en hemsida är mycket stor. En landningssida och en hemsida har olika uppgifter. En hemsida är mer omfattande och innehåller massor av information om företagets alla produkter eller tjänster men också mycket företagsspecifik information. En landningssida däremot innehåller information om exakt det som besökaren sökte efter, vanligtvis en tjänst eller en specifik produkt.

Läs mer
Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

När man vill sätta upp en högkonverterande landningssida där besökarna kan få relevant information om den produkt eller tjänst som de söker behöver man driva trafik till sidan. Detta kan ske genom SEO, sökmotoroptimering, eller SEM, Sökmotormarknadsföring. Här på denna sida förklarar vi på Smartproduktion skillnaden mellan SEO och SEM.

Läs mer
Fyra snabba med Victor Blomberg

Fyra snabba med Victor Blomberg

Victor är grundare av Smartproduktion och jobbar som programmerare & VD. Här kommer fyra snabba med Victor!

Läs mer
Fyra snabba med Niclas Henriksson

Fyra snabba med Niclas Henriksson

Niclas är delägare i företaget och jobbar som försäljare. Här kommer fyra snabba med honom!

Läs mer
Fem snabba tips som förbättrar konverteringen på din hemsida (på bara någon timme)

Fem snabba tips som förbättrar konverteringen på din hemsida (på bara någon timme)

Målsättningen med att öka trafiken till din hemsida så att du får in fler besökare är att den information som presenteras på sidan ska konvertera besökaren så den utför en handling (kontakta, köpa eller beställa).

Läs mer
Guide: Så här syns du i toppen på Google

Guide: Så här syns du i toppen på Google

När man har en hemsida är det viktigt att man finns med i Googles sökresultat på de nyckelord som man har valt för sin sida. Eftersom sökarna sällan läser mer än de två första sidorna i Googles sökresultat är det viktigt att hamna i toppen på Google då potentiella kunder söker efter dina tjänster och produkter.

Läs mer
GUIDE: Tips för en högkonverterande landningssida

GUIDE: Tips för en högkonverterande landningssida

Genom att erhålla en hög konverterande landningssida kan fysiska butiker och tjänsteföretag få in besökare. Därefter med några smarta knep och strategier konvertera besökare till potentiella kunder. Desto fler besökare till landningssidan desto fler kan konverteras vilket leder till nya kunder och fler affärer.

Läs mer
Lokal sökmotoroptimering - tips inom SEO till lokala företag

Lokal sökmotoroptimering - tips inom SEO till lokala företag

Idag är Google det mest använda verktyget på nätet för att söka efter tjänster och produkter som säljs av ett lokalt företag. För de företag som vill nå ut till lokala kunder är det därför viktigt att finnas på Google och använda sig av lokal SEO för att komma med i Googles sökresultat då någon söker på företagens produkter.

Läs mer

Vi är en resultatorienterad webbyrå som designar, kodar & sökoptimerar hemsidor till företag över hela Sverige

Har du frågor eller funderingar gällande våra tjänster? Slå oss en signal, mejla eller fyll i formuläret så återkopplar vi inom kort.

Telefon: 070 - 681 52 22

E-post: info@smartproduktion.se

Tack, vi återkopplar inom kort!
Ojdå, något gick fel!
Jag godkänner att Smartproduktion hanterar mina uppgifter
Landningssidor Smartproduktion

Landningssidor

Våra landningssidor är utformade efter användarvänlighet med ett underliggande systematiskt tänk för att hjälpa serviceföretag attrahera fler potentiella kunder och bygga ett starkare varumärke.
Landningssidorna syns högt upp i sökmotorerna på utvalda nyckelord
Utformad för konvertering (besökare till köpare)
Varumärkesbyggande
Läs mer om landningssidor

Offertsajter

Våra offertsajter hjälper tjänsteföretag få en enklare vardag genom ett kontinuerligt flöde av förfrågningar inom kategorierna badrum, fönster och städ. Vi hjälper även konsumenten att komma i kontakt med duktiga och seriösa företag.
Sökordsanalys
Få fler kunder till ditt företag
On page SEO
Alla förfrågningar granskas
Endast seriösa förfrågningar
Sökoptimering Smartproduktion