Vi vann Årets Unga Företagare i Dalarna 2024 – Läs pressmeddelandet här!

5 av 5 från 150+ omdömen

Karriär 2st
  • Hem
  • Om oss
  • Tjänster

    Tjänster

    Hemsida
    Landningssida
    Sökmotoroptimering
    Leadsgenerering
    Google Ads
    Meta Ads
    Offertsajter
    Jämförelsesajter
    Få en kostnadsfri offert
  • Kundcase

    Kundcase

    Sol och Tak
    Piiks Service i Dalarna
    Putsarkungen
    Dalarnas Takmontage
    Jobryan
    Byggnadsbiten
    Swoosh
    Grönskan
    Visa alla kundcase

    5 av 5 från 150+ omdömen

  • Företaget

    Företaget

    Om oss
    Kontakta oss
    Omdömen
    Karriär
    Vår story
    Varför Smartproduktion?
    Varumärken
    Skriv in till oss
070 681 52 22
Kontakta oss Få prisförslag
Ring oss: 070 681 52 22
Hem » SEO » Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

När man vill sätta upp en högkonverterande landningssida där besökarna kan få relevant information om den produkt eller tjänst som de söker behöver man driva trafik till sidan. Detta kan ske genom SEO, sökmotoroptimering, eller SEM, Sökmotormarknadsföring. På den här sidan förklarar vi på Smartproduktion skillnaden mellan SEO och SEM.

Vad är SEO?

SEO är en förkortning av det engelska ordet Search Engine Optimization, sökmotoroptimering på svenska. Det innebär att man för en av företagets tjänster hittar lämpliga sökord och fraser som sedan läggs in i texten på sidan så att Google och andra sökmotorer kan indexera sidan. Skälet till detta är för att sidan ska synas i toppen av sökresultatet exempelvis Google då någon söker på tjänsten. Med en tydlig META-rubrik och en förklarande META-beskrivning ska man få besökaren att klicka på sidan i sökresultatet för att komma in på en landningssida.

När man väl har fått in besökare från sökmotorer ska besökaren kunna hitta intressant information om tjänsten som denne sökte på så att denne övertygas om att ta kontakt.

Rent konkret handlar SEO om att få sidan att synas digitalt, få sökaren att besöka sidan och slutligen konvertera besökare för att övertyga denne om att ta kontakt med företaget.

Hur kommer jag igång med SEO?

SEO eller sökmotoroptimering kan vara både enkelt eller svårt. Ofta handlar det om erfarenhet inom området som har lärt den som utövar SEO vad som fungerar bäst och vad som fungerar mindre bra. Det finns ett flertal regler som man behöver förhålla sig kring, exempelvis hur många ord som ska ingå i ett nyckelord, en fras, att man inte lägger in överdrivet många nyckelord och att man har välskrivna texter. Det handlar också om att känna sin målgrupp och även att hitta de sökord eller fraser som potentiella kunder använder sig av då de söker efter din tjänst.

Det finns massor av information att hitta om SEO på nätet, men vill du få professionell hjälp som ger garanterat resultat kan du kontakta oss på Smartproduktion. Vi kan hjälpa dig med den mest optimala sökmotoroptimeringen som ger dig långsiktiga resultat.

Vad kostar SEO?

SEO innebär att man vill driva organisk trafik från en sökmotor till sin webbplats vilket kan ske genom att man sökmotoroptimerar sin webbplats så att den hamnar högt upp i sökresultatet. Målsättningen är att få med webbplatsen på första sidan i sökresultat men det optimala är att hamna på någon av de 3 första platserna - vilket genererar mest klick.

SEO kostar ingenting men kräver tålamod och gediget arbete med sidans nyckelord, textinnehåll och META-texter. De flesta väljer att låta en professionell webbyrå som Smartproduktion att utföra SEO på sin webbplats för att få ett bättre resultat. Smartproduktion har hjälpt hundratals kunder att öka sin leadsgenerering genom sökmotoroptimering och högkonverterande landningssidor.

Vad är SEM?

SEM betyder Search Engine Marketing på engelska, eller sökmotormarknadsföring på svenska, och är ett samlingsord som omfattar både sökmotoroptimering (organisk trafik) och betald annonseringen. Betald annonsering kallas för SEA, Search Engine Advertising, eller sökmotorannonsering på svenska.

Med SEM arbetar man samtidigt med både långsiktiga resultat, att driva organisk trafik till sidan, men även med betald annonsering som gör att en annons dyker upp högt upp på sidan då någon söker efter företagets produkter.

SEM är lämpligt att använda då man exempelvis lanserar en ny produkt eller tjänst och snabbt vill nå ut till en specifik målgrupp, men samtidigt även vill finnas kvar högt upp i sökresultatet under en lång tid framåt. Genom att både använde traditionell SEO för att långsamt uppnå resultat kan man komplettera med annonsering för att snabbt uppnå resultat under en kortare tid tills den organiska trafiken börjar komma.

Hur kommer jag igång med SEM?

Att komma igång med SEM kräver en god planering, viss kunskap och en hel del erfarenhet så att man vet vad som fungerar bäst. Genom att anlita en webbyrå som är specialister på SEM kan man få hjälp med både sökmotoroptimering men även annonsering genom exempelvis Google Ads på relevanta nyckelord.

Vad kostar SEM?

Som tidigare nämnts så omfattar SEM både sökmotoroptimering och annonsering. SEO inte kostar något, om man inte anlitar professionell hjälp med sin webbplats SEO. För annonsering får man dock betala för varje klick eller utifrån ett visst antal klick. Hur mycket man vill betala bestämmer man själv men priset är avgörande för hur ofta annonsen ska visas. Är konkurrensens om vissa nyckelord stor kan priset bli mycket högt.

Vilken metod rekommenderar vi på Smartproduktion?

Vi på Smartproduktion arbetar för företag som vill se långsiktiga resultat, vilket innebär att de inte bara vill få upp sin webbplats på första sidan hos Google utan även att den stannar där för en lång tid framöver. Det kräver att man kontinuerligt arbetar med sökmotoroptimering, analyserar sökarnas sökord och uppdaterar med nya nyckelord. Med det sagt hjälper vi även företag som snabbt vill se resultat men samtidigt även se långsiktiga resultat för den organiska trafiken, då genom SEM.
‍

Långsiktig strategi

En långsiktig strategi för företagets webbplats är att synas högt upp i det organiska sökresultatet då någon söker på produkter eller tjänster som företaget tillhandahåller. Att hamna överst i sökresultatet kräver tålamod och kontinuerlig sökmotoroptimering. Men med ett gediget arbete kommer den långsiktiga strategin så småningom ge avkastning i form av ökad organisk trafik till sin hemsida - kostnadsfritt.

Kortsiktig strategi

Om man ska lägga upp en tillfällig kampanjsida eller om man vill marknadsföra en ny tjänst vill man sannolikt inte vänta tills den långsiktiga strategin ger frukt. Då kan man istället använda sig av annonser för att hamna högt upp i Googles sökresultat. Det är dock viktigt att tänka på att det även krävs att sidan sökmotoroptimeras för att öka den organiska trafiken. I samma sekund som man slutar med betald annonsering så finns sidan inte längre kvar på Google, utan traditionell SEO.

Om du vill veta mer om SEO eller SEM och hur det kan hjälpa just ditt företag är du alltid välkommen att kontakt oss på Smartproduktion!

Ring oss
070 681 52 22

Smartproduktion är ett entreprenörsdrivet tillväxtbolag som är specifikt inriktade mot att hjälpa bygg- och tjänsteföretag driva, utveckla och skala deras organisationer.

Smartproduktion är ett entreprenörsdrivet tillväxtbolag som är specifikt inriktade mot att hjälpa bygg- och tjänsteföretag driva, utveckla och skala deras organisationer.

  • Hem
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Kundcase
  • Omdömen
  • Nyheter
  • Karriär Ansök
  • Livet på Smartproduktion
  • Webbyrå
  • Legalt
  • Integritetspolicy
Våra tjänster
  • Sökmotoroptimering
  • Hemsida
  • Landningssida
  • Google Ads
  • Meta Ads
  • Offertsajter
  • Jämförelsesajter
  • Leadsgenerering
  • Google My Business
Varumärken
  • Takexperter
  • Solexperter
  • Badrumsexperter
  • Fönsterexperter
  • Elexperter
  • VVS Experter
  • Markexperter
  • Måleriexperter
  • Husexperter
  • Reliningexperter
  • Städexperter
  • Flyttexperter
Branscher
  • Bygg
  • Tak
  • Solenergi
  • Badrum
  • Fönster
  • El
  • Måleri
  • VVS
  • Mark
  • Städ
  • Flytt
Gratis verktyg
  • SEO-kollen
  • Kalkyl förfrågningar
  • Konverteringskalkylator
  • Google Ads Kalkylator
  • Jämför offerter med AI
Smart Appen
  • Smart Appen
  • Formulärbyggaren
  • Kommunikation
  • Offertsystem
  • Projekt

5 av 5 från 150+ omdömen

4.9 av 5 från 32+ omdömen