När du behöver marknadsföra en tjänst mot en lokal marknad i syfte att driva trafik och öka konverteringen för att få en bättre leadsgenerering kan du sätta upp en lokal landningssida.
När du behöver marknadsföra en tjänst mot en lokal marknad i syfte att driva trafik och öka konverteringen för att få en bättre leadsgenerering kan du sätta upp en lokal landningssida.
Kostnaden för en högkonverterande landningssida beror på flera olika faktorer men brukar snabbt återbetala sig genom ökad leadsgenerering. Till skillnad mot en hemsida, som vänder sig till en stor målgrupp med övergripande information, så riktar sig en landningssida till en mindre, specifik målgrupp. Den målgrupp som är i behov av tjänsten inom överskådlig framtid.
Idag använder en majoritet av befolkningen Google för att söka fram ett företag i närområdet som tillhandahåller en specifik tjänst. Då gäller det att fånga upp dessa sökare, slussa dessa till en landningssida där de genom relevant information övertygas om att ta kontakt med företaget, vilket är första steget till en affär.
Det finns flera faktorer som avgör priset för en landningssida som exempelvis vart företaget är beläget, vilka tjänster som företaget tillhandahåller och konkurrensen om sökorden. Desto större konkurrens som finns på den lokala marknaden och kring sökorden desto mer omfattande SEO-optimering krävs för att få landningssidan att synas i toppen på Google.
En landningssida innehåller oftast information om företagets viktigaste och mest populäraste tjänster och vänder sig till en lokal marknad.
En landningssida rankas på Google genom de nyckelord som används på sidan. Normalt ska en landningssida ha 3-8 nyckelord för en optimal indexering kring en tjänst och en ort i Google. För många nyckelord kan göra sidans indexering spretig så att den visas för personer som inte direkt är rätt målgrupp medan för få nyckelord gör att man inte når fram till alla på den lokala marknaden.
Nyckelord är detsamma som den fras som sökaren använder då de söker på Google. Om man exempelvis utför städtjänster i Mora så bör man försöka få sidan att ranka högt på nyckelorden ”Hemstädning Mora”, ”Kontorsstädning Mora” och ”Flyttstädning Mora”. När någon som är bosatt i Mora är i behov av städtjänster så kommer denne att söka i Google på frasen ”Städning Mora”, och där ska din landningssida visas i resultatet.
När man ska lansera en landningssida går det att antingen köpa en landningssida som vi på Smartproduktion utvecklar och SEO-optimerar, eller att hyra en högkonverterande landningssida. När man köper en landningssida ansvarar man själv för uppdatering, publicering av nya texter och för det löpande underhållet med sökmotoroptimering.
Om man istället hyr en landningssida så får man löpande nya artiklar publicerade, hjälp med driften av sidan och sökmotoroptimering så att sidan alltid ligger i topp.
Som tidigare nämnts är en landningssida lokalt sökmotoroptimerad vilket innebär att sidan visas högt i Googles sökresultat då någon söker efter en tjänst i en specifik stad eller ort. Skälet till detta är att de allra flesta som söker efter en tjänst söker efter ett företag i närområdet som kan tillhandahålla med den tjänsten. Det innebär att om företaget utför tjänster i flera städer så krävs det en landningssida för varje stad. Detta för att få en optimal drivning av besökare till landningssidan och en högre konverteringsgrad.
Smartproduktion är en webbyrå som har samma resurser och kompetens som de större företagen men som kan erbjuda en helt annan prissättning för våra högkonverterande landningssidor. Vi har hjälpt 100-tals nöjda kunder att öka sin leadsgenerering och därmed möjligheten att göra fler affärer.
Utöver extraordinär sökmotoroptimering som leder till bra ranking i Googles sökresultat så kan vi också erbjuda en snygg design och ett innehåll som bidrar till en högre konverteringsgrad än vad våra konkurrenter mäktar med.
Om du utöver landningssida även vill få hjälp med att sätta upp en hemsida så kan vi på Smartproduktion även hjälpa dig med det. Vi kan erbjuda ditt företag en väl sökmotoroptimerad hemsida till en rimlig kostnad och som kompletterar dina landningssidor, så att du kan nå ut till en större målgrupp på nätet. Här kan du läsa mer om kostnad för en hemsida.
När du vill sätta upp en landningssida för dina tjänster så kan du kontakta oss på Smartproduktion så att vi ta del av information om ditt företag och dina tjänster. Därefter kan vi erbjuda dig ett rättvist pris för din landningssida.
Joel jobbar som projektledare på Smartproduktion. Här kommer fyra snabba med honom!
Att ha en välstrukturerad webbplats fyller två viktiga funktioner, dels att du får bättre effekt av din SEO då Google indexerar och dels att besökarna enkelt kan hitta den information de söker.
När du behöver marknadsföra en tjänst mot en lokal marknad i syfte att driva trafik och öka konverteringen för att få en bättre leadsgenerering kan du sätta upp en lokal landningssida.
När någon söker efter information, en produkt eller en tjänst så använder de allra flesta Google för att hitta fram till en sida som kan erbjuda detta. För att kunna hitta fram till rätt sida behöver den som söker skriva in ett sökord hos Google. Idag använder man vanligtvis fraser vid sökningar på Google och därmed har Long Tail Keywords fått en större betydelse.
Att använda sig av ett CMS-system, Content Management System för att administrera sin hemsida är både enkelt och smidigt!
Många frågar sig säkert varför de ska ha en landningssida när de redan har en hemsida, men faktum är att skillnaderna mellan en landningssida och en hemsida är väldigt stora. En landningssida och en hemsida har olika uppgifter: En hemsida är mer omfattande och innehåller massor av information om företagets alla produkter eller tjänster men också mycket företagsspecifik information. En landningssida däremot innehåller information om exakt det som besökaren sökte efter, vanligtvis en tjänst eller en specifik produkt.
När man vill sätta upp en högkonverterande landningssida där besökarna kan få relevant information om den produkt eller tjänst som de söker behöver man driva trafik till sidan. Detta kan ske genom SEO, sökmotoroptimering, eller SEM, Sökmotormarknadsföring. På den här sidan förklarar vi på Smartproduktion skillnaden mellan SEO och SEM.
Victor är grundare av Smartproduktion och jobbar som programmerare & VD. Här kommer fyra snabba med Victor!
Niclas är delägare i företaget och jobbar som försäljare. Här kommer fyra snabba med honom!
Målsättningen med att öka trafiken till din hemsida så att du får in fler besökare är att den information som presenteras på sidan ska konvertera besökaren så den utför en handling (kontakta, köpa eller beställa).
När man har en hemsida är det viktigt att man finns med i Googles sökresultat på de nyckelord som man har valt för sin sida. Eftersom sökarna sällan läser mer än de två första sidorna i Googles sökresultat är det viktigt att hamna i toppen på Google då potentiella kunder söker efter dina tjänster och produkter.
Genom att erhålla en hög konverterande landningssida kan fysiska butiker och tjänsteföretag få in besökare. Därefter med några smarta knep och strategier konvertera besökare till potentiella kunder. Desto fler besökare till landningssidan desto fler kan konverteras vilket leder till nya kunder och fler affärer.
Har du frågor eller funderingar gällande våra tjänster? Slå oss en signal, mejla eller fyll i formuläret så återkopplar vi inom kort.
Telefon: 070 - 681 52 22
E-post: info@smartproduktion.se