Vi vann Årets Unga Företagare i Dalarna 2024 – Läs pressmeddelandet här!

5 av 5 från 150+ omdömen

Karriär 2st
  • Hem
  • Om oss
  • Tjänster

    Tjänster

    Hemsida
    Landningssida
    Sökmotoroptimering
    Leadsgenerering
    Google Ads
    Meta Ads
    Offertsajter
    Jämförelsesajter
    Få en kostnadsfri offert
  • Kundcase

    Kundcase

    Sol och Tak
    Piiks Service i Dalarna
    Putsarkungen
    Dalarnas Takmontage
    Jobryan
    Byggnadsbiten
    Swoosh
    Grönskan
    Visa alla kundcase

    5 av 5 från 150+ omdömen

  • Företaget

    Företaget

    Om oss
    Kontakta oss
    Omdömen
    Karriär
    Vår story
    Varför Smartproduktion?
    Varumärken
    Skriv in till oss
070 681 52 22
Kontakta oss Få prisförslag
Ring oss: 070 681 52 22
Hem » SEO » Strukturera upp din webbplats för SEO

Strukturera upp din webbplats för SEO

Att ha en välstrukturerad webbplats fyller två viktiga funktioner, dels att du får bättre effekt av din SEO då Google indexerar och dels att besökarna enkelt kan hitta den information de söker.

Att ha en välstrukturerad webbplats fyller två viktiga funktioner, dels att du får bättre effekt av din SEO då Google indexerar och dels att besökarna enkelt kan hitta den information de söker. När en besökare kommer in på din webbsajt har du bara några sekunder på dig att fånga besökarens intresse innan de klickar sig vidare. Därför är det viktigt att besökaren snabbt finner den information som denne är intresserad av genom maximalt två eller tre klick. Har besökaren kommit in direkt på en sida om en produkt eller tjänst som denna har sökt efter på Google så är det viktigt att sidan innehåller exakt den information som besökaren är intresserad av.

Vad är hierarki strukturen på en webbsida?

Den hierarkiska strukturen på en webbsida ska vara enkel, logisk och översiktligt. Den översta nivån ska innehålla sajtens viktigaste sidor som exempelvis kontakta oss och om oss, men även företagets produkter eller tjänster fördelat på olika kategorier. Om webbplatsen exempelvis marknadsför väskor kan kategorierna i den översta nivån vara ”damväskor”, ”herrväskor”, ”resväskor” och ”skolväskor”. Under respektive kategori finner man sedan undernivåer.

Under damväskor skulle dessa kunna kategoriseras som ”vardagsväskor”, ”väskor för fest”, ”exklusiva väskor”. På nästkommande nivå finns sedan en undersida för varje väska. Exemplet visar på en tydlig struktur där besökaren inte har några problem att hitta fram till produkten som den söker. Denna struktur gillas också av Google då den indexerar sidan, då Google endast avsätter vissa resurser för indexering av varje webbplats och därmed inte gillar komplexa och ologiska strukturer.

Varför finns det rubriknivåer?

När man skriver en text så används rubriker för att informera läsaren om vad varje stycke handlar om. Det innebär att läsaren snabbt kan hitta den information som den vill läsa på sidan. Även Google gillar SEO-rubriker som förklarar vad texten handlar om och därför är det vanligt att man lägger nyckelord i rubrikerna för att få bättre resultat hos Google. Dock bör man undvika att använda samma nyckelord i alla rubriker då detta uppfattas som spam och kan få negativ effekt hos Google.

Hur används underrubrikerna?

Man kan se en underrubrik som en innehållsförklaring för varje stycke. Om man exempelvis har en landningssida om tjänsten fasadmålning så kan sedan texten på sidan delas upp i stycken med underrubriker så att besökaren snabbt hittar exakt den information som denne söker. Underrubrikerna skulle exempelvis kunna vara ”Hur går en fasadmålning till?”, ”Vad kostar en fasadmålning?” och ”Bästa årstiden att måla sin fasad?”. Om besökaren vill veta vilken årstid som är bäst då man ska måla en fasad slipper denne läsa hela texten utan kan snabbt läsa det stycke på sidan som innehåller den informationen. Underrubriker är framför allt viktigt då man skriver långa texter, över 250 ord.

Vilka rubriknivåer finns det?

Inom en webbsajt kan du använda dig av sex olika rubriknivåer, från H1, vilket används för huvudrubriken för sidan, ned till H6. Vilken rubrikstorlek man ska använda beror på vilken information man skriver. Huvudområdena på en sida har normalt H2 taggar och under dessa kan man sedan dela upp texten med H3 och så vidare. Genom att använda underrubriker när man skriver en text så kan läsaren enklare ta del av informationen.

Allt du behöver veta om H1 taggen

H1 taggen är den viktigaste SEO rubriken på din sida och placeras alltid högst upp på sidan som en huvudrubrik. H1 taggen har två viktiga syften, det ena är att informera besökaren om vilken information som finns på denna sida. Det andra är att informera Google om vilken information som finns på sidan så att Google kan indexera din sida bättre. På så vis hamnar den högre upp i toppen av sökresultatet på Google då någon söker efter information som finns på din sida.

En H1 SEO rubrik bör ha minst 20 tecken och maximalt 70 tecken. Den bör innehålla din sidas viktigaste nyckelord och texten bör vara utformad för att ge maximal information om sidan.

Vad är H2, H3, H4, H5?

Utöver H1 taggen, som du kan läsa mer om ovan, så kan du också använda ytterligare underrubriker för att dela upp texten i stycken. Man kan tänka sig att underrubriker används ungefär som en meny används på en webbplats. H2 används för information om ett område, H3 används för utökad information inom samma område och H4 används för att dela upp den utökade information som finns under en H3 tagg.

Se exempel nedan på hur rubrikerna kan se ut för en sida som erbjuder tjänster inom takläggning:

  • H1: ”Takläggare i Västerås”
  • H3: ”Takläggning för villa”
  • H4: ”Fördelar- och nackdelar med tegeltak”
  • H4: ”Prisuppgifter för takläggare i Västerås”
  • H3: ”Solpaneler vid takläggning”
  • H2 ”Boka ett kostnadsfritt hembesök för din takläggning i Västerås"

Behöver du hjälp med din sökmotoroptimering?

Smartproduktion är specialister på landningssidor, leadsgenerering och sökmotoroptimering och har hjälpt 100-tals nöjda kunder att få fler leads.

Har du en hemsida som du vill ska ranka högt i Googles sökresultat då en sökare söker efter tjänster eller produkter som du tillhandahåller kan du kontakta oss på Smartproduktion. Vi kan hjälpa dig med lokal sökmotoroptimering eller ta fram landningssidor för dina tjänster eller produkter som leder till fler besökare, högre konverteringsgrad och därmed fler affärer.

Ring oss
070 681 52 22

Smartproduktion är ett entreprenörsdrivet tillväxtbolag som är specifikt inriktade mot att hjälpa bygg- och tjänsteföretag driva, utveckla och skala deras organisationer.

Smartproduktion är ett entreprenörsdrivet tillväxtbolag som är specifikt inriktade mot att hjälpa bygg- och tjänsteföretag driva, utveckla och skala deras organisationer.

  • Hem
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Kundcase
  • Omdömen
  • Nyheter
  • Karriär Ansök
  • Livet på Smartproduktion
  • Webbyrå
  • Legalt
  • Integritetspolicy
Våra tjänster
  • Sökmotoroptimering
  • Hemsida
  • Landningssida
  • Google Ads
  • Meta Ads
  • Offertsajter
  • Jämförelsesajter
  • Leadsgenerering
  • Google My Business
Varumärken
  • Takexperter
  • Solexperter
  • Badrumsexperter
  • Fönsterexperter
  • Elexperter
  • VVS Experter
  • Markexperter
  • Måleriexperter
  • Husexperter
  • Reliningexperter
  • Städexperter
  • Flyttexperter
Branscher
  • Bygg
  • Tak
  • Solenergi
  • Badrum
  • Fönster
  • El
  • Måleri
  • VVS
  • Mark
  • Städ
  • Flytt
Gratis verktyg
  • SEO-kollen
  • Kalkyl förfrågningar
  • Konverteringskalkylator
  • Google Ads Kalkylator
  • Jämför offerter med AI
Smart Appen
  • Smart Appen
  • Formulärbyggaren
  • Kommunikation
  • Offertsystem
  • Projekt

5 av 5 från 150+ omdömen

4.9 av 5 från 32+ omdömen