- Logga inNY
Att ha en välstrukturerad webbplats fyller två viktiga funktioner, dels att du får bättre effekt av din SEO då Google indexerar och dels att besökarna enkelt kan hitta den information de söker.
Att ha en välstrukturerad webbplats fyller två viktiga funktioner, dels att du får bättre effekt av din SEO då Google indexerar och dels att besökarna enkelt kan hitta den information de söker. När en besökare kommer in på din webbsajt har du bara några sekunder på dig att fånga besökarens intresse innan de klickar sig vidare. Därför är det viktigt att besökaren snabbt finner den information som denne är intresserad av genom maximalt två eller tre klick. Har besökaren kommit in direkt på en sida om en produkt eller tjänst som denna har sökt efter på Google så är det viktigt att sidan innehåller exakt den information som besökaren är intresserad av.
Den hierarkiska strukturen på en webbsida ska vara enkel, logisk och översiktligt. Den översta nivån ska innehålla sajtens viktigaste sidor som exempelvis kontakta oss och om oss, men även företagets produkter eller tjänster fördelat på olika kategorier. Om webbplatsen exempelvis marknadsför väskor kan kategorierna i den översta nivån vara ”damväskor”, ”herrväskor”, ”resväskor” och ”skolväskor”. Under respektive kategori finner man sedan undernivåer.
Under damväskor skulle dessa kunna kategoriseras som ”vardagsväskor”, ”väskor för fest”, ”exklusiva väskor”. På nästkommande nivå finns sedan en undersida för varje väska. Exemplet visar på en tydlig struktur där besökaren inte har några problem att hitta fram till produkten som den söker. Denna struktur gillas också av Google då den indexerar sidan, då Google endast avsätter vissa resurser för indexering av varje webbplats och därmed inte gillar komplexa och ologiska strukturer.
När man skriver en text så används rubriker för att informera läsaren om vad varje stycke handlar om. Det innebär att läsaren snabbt kan hitta den information som den vill läsa på sidan. Även Google gillar SEO-rubriker som förklarar vad texten handlar om och därför är det vanligt att man lägger nyckelord i rubrikerna för att få bättre resultat hos Google. Dock bör man undvika att använda samma nyckelord i alla rubriker då detta uppfattas som spam och kan få negativ effekt hos Google.
Man kan se en underrubrik som en innehållsförklaring för varje stycke. Om man exempelvis har en landningssida om tjänsten fasadmålning så kan sedan texten på sidan delas upp i stycken med underrubriker så att besökaren snabbt hittar exakt den information som denne söker. Underrubrikerna skulle exempelvis kunna vara ”Hur går en fasadmålning till?”, ”Vad kostar en fasadmålning?” och ”Bästa årstiden att måla sin fasad?”. Om besökaren vill veta vilken årstid som är bäst då man ska måla en fasad slipper denne läsa hela texten utan kan snabbt läsa det stycke på sidan som innehåller den informationen. Underrubriker är framför allt viktigt då man skriver långa texter, över 250 ord.
Inom en webbsajt kan du använda dig av sex olika rubriknivåer, från H1, vilket används för huvudrubriken för sidan, ned till H6. Vilken rubrikstorlek man ska använda beror på vilken information man skriver. Huvudområdena på en sida har normalt H2 taggar och under dessa kan man sedan dela upp texten med H3 och så vidare. Genom att använda underrubriker när man skriver en text så kan läsaren enklare ta del av informationen.
H1 taggen är den viktigaste SEO rubriken på din sida och placeras alltid högst upp på sidan som en huvudrubrik. H1 taggen har två viktiga syften, det ena är att informera besökaren om vilken information som finns på denna sida. Det andra är att informera Google om vilken information som finns på sidan så att Google kan indexera din sida bättre. På så vis hamnar den högre upp i toppen av sökresultatet på Google då någon söker efter information som finns på din sida.
En H1 SEO rubrik bör ha minst 20 tecken och maximalt 70 tecken. Den bör innehålla din sidas viktigaste nyckelord och texten bör vara utformad för att ge maximal information om sidan.
Utöver H1 taggen, som du kan läsa mer om ovan, så kan du också använda ytterligare underrubriker för att dela upp texten i stycken. Man kan tänka sig att underrubriker används ungefär som en meny används på en webbplats. H2 används för information om ett område, H3 används för utökad information inom samma område och H4 används för att dela upp den utökade information som finns under en H3 tagg.
Se exempel nedan på hur rubrikerna kan se ut för en sida som hyr ut motorbåtar:
Smartproduktion är specialister på landningssidor, leadsgenerering och sökmotoroptimering och har hjälpt 100-tals nöjda kunder att få fler leads.
Har du en hemsida som du vill ska ranka högt i Googles sökresultat då en sökare söker efter tjänster eller produkter som du tillhandahåller kan du kontakta oss på Smartproduktion. Vi kan hjälpa dig med lokal sökmotoroptimering eller ta fram landningssidor för dina tjänster eller produkter som leder till fler besökare, högre konverteringsgrad och därmed fler affärer.
Joel jobbar som projektledare på Smartproduktion. Här kommer fyra snabba med honom!
Att ha en välstrukturerad webbplats fyller två viktiga funktioner, dels att du får bättre effekt av din SEO då Google indexerar och dels att besökarna enkelt kan hitta den information de söker.
När du behöver marknadsföra en tjänst mot en lokal marknad i syfte att driva trafik och öka konverteringen för att få en bättre leadsgenerering kan du sätta upp en lokal landningssida.
När någon söker efter information, en produkt eller en tjänst så använder de allra flesta Google för att hitta fram till en sida som kan erbjuda detta. För att kunna hitta fram till rätt sida behöver den som söker skriva in ett sökord hos Google. Idag använder man vanligtvis fraser vid sökningar på Google och därmed har Long Tail Keywords fått en större betydelse.
Att använda sig av ett CMS-system, Content Management System för att administrera sin hemsida är både enkelt och smidigt!
Många frågar sig säkert varför de ska ha en landningssida när de redan har en hemsida, men faktum är att skillnaderna mellan en landningssida och en hemsida är väldigt stora. En landningssida och en hemsida har olika uppgifter: En hemsida är mer omfattande och innehåller massor av information om företagets alla produkter eller tjänster men också mycket företagsspecifik information. En landningssida däremot innehåller information om exakt det som besökaren sökte efter, vanligtvis en tjänst eller en specifik produkt.
När man vill sätta upp en högkonverterande landningssida där besökarna kan få relevant information om den produkt eller tjänst som de söker behöver man driva trafik till sidan. Detta kan ske genom SEO, sökmotoroptimering, eller SEM, Sökmotormarknadsföring. På den här sidan förklarar vi på Smartproduktion skillnaden mellan SEO och SEM.
Victor är grundare av Smartproduktion och jobbar som programmerare & VD. Här kommer fyra snabba med Victor!
Niclas är delägare i företaget och jobbar som försäljare. Här kommer fyra snabba med honom!
Målsättningen med att öka trafiken till din hemsida så att du får in fler besökare är att den information som presenteras på sidan ska konvertera besökaren så den utför en handling (kontakta, köpa eller beställa).
När man har en hemsida är det viktigt att man finns med i Googles sökresultat på de nyckelord som man har valt för sin sida. Eftersom sökarna sällan läser mer än de två första sidorna i Googles sökresultat är det viktigt att hamna i toppen på Google då potentiella kunder söker efter dina tjänster och produkter.
Genom att erhålla en hög konverterande landningssida kan fysiska butiker och tjänsteföretag få in besökare. Därefter med några smarta knep och strategier konvertera besökare till potentiella kunder. Desto fler besökare till landningssidan desto fler kan konverteras vilket leder till nya kunder och fler affärer.
Har du frågor eller funderingar gällande våra tjänster? Slå oss en signal, mejla eller fyll i formuläret så återkopplar vi inom kort.
Telefon: 070 - 681 52 22
E-post: info@smartproduktion.se